ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Bröstgalan o allhelgona

Allmänt Permalink4
Torsdag den 30 okt 2009

 

Såg rosa bandet galan i går kväll och det är konstigt hur man blir påverkad när man är mitt upp i det. Först tänkte jag att det inte skulle påverka mig, men när de säger att en av nio kvinnor drabbas och att en av fyra dör, så kommer det mkt närmare.

AHS kom i samma veva för att koppla lös mig från droppet och det var han som frågade hur jag påverkades och det var då jag började mer att reflektera.

Tycker de kvinnor o familjer som ställde upp i reportagen var jättestarka, ssk där först frun dött och sen en dotter och så var även en av de två överlevande döttrarna drabbade. Hur orkade den pappan? En ideligen återkommande oro och att  ständigt konfronteras med smärtan och alla frågor hela tiden, att leva i en långt utdragen sorgeprocess?

Fy så tufft, svårt och kämpigt och så skärande i själen.

 

Träffade kuratorn igår och hon sa just, att först kommer den fysiska smärtan och alla följdverkningar och sen kommer själens smärta. Man kan ej hasta på, utan det får ta den tid det tar. Hon är så bra min kurator och vi har så trevligt i våra samtal även om det är fyllt av smärta. Men jag mår bra av det.

 

Idag är jag less, ute skiner solen o jag vill ut, jag mår så illa och är less på  att vara hemma och sällskapssjuk är jag också och ngn suger all must ur mig så jag hoppas på en förändring där. Har absolut ej orkat göra ngt mer än titta i taket och det är ganska enformigt, inga vackra kyrkmålnignar som kan locka fantasin

 

Mina vaccinerade familjemedlemmar mår än så länge bra, tur det, för A ska spela på häktet i eftermiddag med tanke på att det är allhelgona.

 

Det känns konstigt att det är Alllhelgona helgen, och jag kan varken fara till Jämtland till pappas grav o tända ljus eller gå till kyrkan och tända ljus. Det har varit så speciellt med de gudstjänsterna sen pappa och mina släktingar dog för tre år sen. Min moster dog i bröstcancer som kom igen, efter nio år med metastaser, och min kusin i äggstock och livmodercancer som ju är släkt med bröstcancer. Min kusin var bara ett och ett halvt år äldre än jag och jag saknar henne så, vi stod varann närmast av kusinerna. En sån här helg kommer de mer i ens tankar.

Saknar självklart pappa också men han hade ju åldern inne och hade kämpat med sjukdom en stor del av sitt liv så där var det mera naturligt att han dog, men jag ville ju han skulle få leva länge än,  men utan så mkt sjukdomar och plågor. Men än idag kan jag komma på saker som jag velat fråga honom om.

 

Fick ett avbrott här ikväll för då ringde det på dörren, var vännen B  från Degernäs som kom med kåldolmar o bakat bröd från bagarstugan, blev så glad, behövde  verkligen få träffa någon. Så vi fick en fin pratstund. Tänk vad uppmuntran kan förändra en dag

Sonen har varit så trött o slut  senare idag, inte ens ett förslag på att spela sällskapsspel med mig nappade han på, så han är nog påverkad av sprutan. Han är sig inte lik.

 

Vi hoppas på en piggare morgondag på alla plan

 

 

 

#1 - - Pia:

Ja, det är tungt att höra om när så många i samma familj drabbas, att det är så ärftligt.. :o(

Självklart är det ju så att när det "fysiska" är gjort, då kommer den psykiska biten..

Hoppas att ni får en fin helg, trots att du inte kommer dig iväg någonstans. De som gått över finns ju hos dig och du hos dem! Kram!

#2 - - Pia:

Sv: På Jula för 99:-!!! :o)

#3 - - syster dotter:

TÄNKER PÅ DIG!!!!!!!!!

köpte häromdagen en väska till stöd för bröstcanserforsning och varge dag jag ser den tänker jag en extra gång på dig. ja att kusinen är trött är nog sprutan, blev själv däckad dagen efter men mår nu bra.´Här är det bra men j har över 39 grades feber hoppas att det går över snart stor varm kram

#4 - - Fraudfeeler:

Hoppas att du är offline för att du har något trevligt för dig!

Ha en bra söndag, med kyrkbesök och d:o kaffe!

Till top