ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

"Du är den starkaste människa jag vet" och "jag är så stolt över dig"

Allmänt Permalink3

Onsdag den 23 september

Å vad jag njuter av egen säng men sömnen flyr mig.  Min assistent drog i gång ett projekt som hon ej fixade o jag var tvungen avsluta det o jag går ju på tills jag svimmar  så jag måste ta upp det med henne.

 

Fick ett långt samtal med dottern där vi pratade om hur goda och omtänksamma vänner vi har. Då undrar hon om jag saknar några. Helt ärligt är det så ,och samtidigt så vet jag att flera av dom bär på sina bördor och kanske ej orkar med någon utöver sig själv. Så jag  sa ja så är det men det är ingen jag anklagar men visst saknar jag vissa jättemycket men ber att de ska få kraft i sin nöd

 

Då gör min dottern  mig så rörd gn att säga”Mamma du är den starkaste människa jag vet och du kommer alltid igen”

Vilket omdöme från en som sett alla mina sidor, som vet att jag inte orkar alla dar men ändå kan se bortom.

Ibland när barnen var små funderade jag mkt över hur de skulle minnas mig som mamma, om det var som den handikappade mamman som så ofta var sjuk o inte kunde dela deras  fysiska aktiviteter  eller om de skulle se djupare och bortom det för ögat synliga?

Och hennes ord till mig blev så stort att hon ser bortom.

Men  Jag fick även säga  att min styrka sitter inte i mig  utan  den sitter i Gud som ger kraften,  i min fantstiska familj och släkt, i vännerna i omgivningen i allt som tillför mig något som gör det värt att leva och kämpa. Och det är för att jag har så mycket gott att leva för som jag kämpar och alltid kämpat att komma igen

 

Vi kom in på hennes Afrika resa och jag berättade, hur en vän dagen innan påmint mig om hur stolt jag varit när min systerdotter ,K ,hennes kusin för 10 år sen for till Malawi som stipendiat och att jag nu kunde var lika stolt över M.

Och jag sa till M ” du skulle bara veta hur stolt jag är över dig, dels för alla jobb du haft i sommar o jobbat med sånt i vården som ej alltid varit så kul, men att du har gjort det för att kunna åka ut som volontär.

Jag är så stolt och tacksam över att du vill göra ngt sånt här, offra din egen bekvämlighet och att du överhuvudtaget vågar fara. Det modet hade jag ej i min tonårstid. ”

Så hon blev glad och jag blev glad och så får vi bära på goda minnen av varann

 

 

Sonen kom hem så fylld med energi för att jag var hemma o satte igång med läxor  och muffinsbak och det var så roligt samarbeta med honom .Jag njöt av att bara vara med honom och så glad och tacksam över hans energi att jobba så bra med skoljobbet

Orkade också med 25 meters promenad med rollator och maken i det fina vädret och njöt av grannens syrenhortensia. Jag vill verkligen ha en.

Känner mig så glad och tacksam.

#1 - - FraudFeeler:

Kan bara instämma i M's kommentarer! Jag har inte heller träffat någon med så genuint positiv livssyn, trots de vedermödor du har haft och har.

Svårt att förbli sur & otacksam i din närhet!

#2 - - Pia:

Det är ju så att "i nöden prövas vännen".. vissa försvinner, andra har nog med sitt eget "elände", men de som verkligen finns kvar.. de är värda att värna om!!

Så spännande med Afrikaresan.. Hur länge blir hon borta?

Kram på dig!!

#3 - - Vivianne:

Du är verkligen tapper och du förlitar dig på Herrens hjälp och kraft,som bär dig och dina bördor.

Jag blir varm i hjärtat att du säger till dina fina ungdomsr ,att du är stolt över dem och älskar dem.

Visst var det underbart att höra av M att du är det starkaste människa hon vet!Jag instämmer.Åkalla mig i nöden,så vill jag hjälpa dig,säger Herren till dig i Bibeln.Ber för dig!

Till top