ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Korkeken och gråteken

Allmänt Permalink0

Söndag morgon 090926

 

Jag har en favoritberättelse på julaftons Kalle Anka. Det är tjuren Ferdinand sittandes under korkeken luktande på blommorna.

Är för mig en sån bild av hur det är att sitta hos Gud och bara få vara, få vila, få njuta  av det vackra, lukta på blommorna, andas in den klara luften och det är frid. Men under korkeken kan det blåsa hårt och blomdoften flyger iväg, kanske slits blommor o träd sönder och det är ej så rofyllt där.

Då kan jag  välja att lämna korkekens trygghet o söka en annan plats eller låta trygghetens ek få andra funktioner, att använda mig av det som är  men på ett nytt sätt. Då slipper jag jagandet efter en ny trygghet, slipper hetsen  o det osäkra.

Jag fann en ny ek i korkträdets ek

 

Gråt eken

Att få sitta där o utgjuta mina tårar över det som ej blev som jag tänkt, få banka mina händer mot trädets knotiga bark, känna trädets djupa rötter under mig och veta att trädet står stadigt rotat det står ut med allt jag säger och allt jag inte säger. Allt det där jag ej kan sätta ord på som bara är en värk i mina finaste celler, som är så finmaskigt att det inte går att fånga upp. Allt och ända står trädet kvar o tar emot. Med mina tårar vattnar jag jorden, de går tillbaka i ett kretslopp och kommer till mig som nytt livgivande vatten.

Gråt eken visst är det ett vackert namn. Jag är så glad att jag hittade gråteken och inte bara korkeken

Till top