ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Ska vi skratta eller gråta ?

Allmänt Permalink4
Torsdag den 3 sept 2009

Trots feber var det dags för dagens stora händelse:peruk utprovning

 

Detta sker på sjukhusets damfrisörsalong i ett litet rum innanför salongen

Tack o lov att Dottern följde med. Hårfrissan suckade över min huvudform, mina lockar, mina tunna strån, mina runda kinder, min korta hals och ja det skulle inte bli lätt att hitta en peruk till mig. Det var mkt enklare om  jag hade smala kinder, lång hals och annan huvudform. Sen skulle jag tänka på att det kändes som ha en mössa på sig och man fick ej ligga iden. Ja men sa jag, jag kan ju ej sitta jag måste ligga i den, ja då skulle den nötas mkt o bli platt.

M är en klok tjej och hon kom på  att fråga om den sitter  kvar på huvudet när det blåser? Så långt hade inte ens jag tänkt. Ja det berodde på huvudformen men man kunde ha nån slags tejp under om huvudformen ej var bra.

 

Känner ni till nån  plastikkirurg som byter huvudform på en o ger en, en lång svanhals och fettsuger kinderna och dessutom är gratis? Min nuvarande hårkvälitte spelar ju ingen roll om den ändå skall falla av men sen när det börjar växa ut ........

När vi till sist kom till att jag skulle prova en peruk som var lik mig höll vi på dö. Jag såg ut som ett modds. Stort yvigt svart hår som stod som en rysk pälsmössa omkring mig. Hur vi än kammade det så såg jag ej klok ut.

 

Frissan skulle beställa hem lite andra modeller, och man kan ju bara be att de ska passa bättre.

Jag vill ju känna igen mig när jag ser mig i spegeln o jag vill inte att mina barn eller min man ska skämmas över mig. Inte heller att vi ska vrida oss av skratt när detr kommer till verkligheten.

Jag ska ju kunna känna  mig vanlig och ej som nån som alla ser på o undrar vad har hon gjort med håret?

Jag var rädd att M skulle tappa modet över detta men vi gick o fikade o pratade om det och nu är det bara vänta tills frissan får hem dem och prova igen.

Men nu är min ork slut för denna dag så nu hoppas jag på en annan ny dag imorgon.Jag vill så gärna få njuta av solen, få känna vinden smeka över kinden, kanske orka gå runt kvarteret eller ligga ute i vilstolen eller få gå  på affären o köpa om inte annat en liter mjölk, ja bara se något annat än vårt hus

#1 - - Tätti:

Vilken fantastisk dotter som ville följa med dig och ge dig stöd och "smakråd". Det är också bra, tror jag, att kunna skratta tillsammans åt dråpligheterna mitt i eländet. Jag ber allt jag kan att du ska krya på dig!

#2 - - systerdotter:

ja här kommer en till liten hälsning. Du måste verkligen få hjälp att bli fri febern så att du orkar veckorna som kommer. Tänker ofta på dig/er ber att du ska få lite extra krafter nu när all provtagning drar igång m,m Jakkob växer och busar var dag så här är ej en lugn stund han och hans pappa hälsar till dig. tusen kramar från oss

#3 - - Fruadfeeler:

Som sagt: bra att du fortfarande skrattar åt eländet. All heder åt M som känner att hon kan hjälpa dig.

#4 - - Fairymary:

Så mycket jag tar för givet. Tack för att du hjälper mig att spegla att jag egentligen har det jättebra! Tappra kvinna!

Till top