ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Två vanliga trötta dagar på sjukhus

Allmänt Permalink0

Måndag –Tisdag den 23 och 24

Ännu en natt utan mer än 3 timmars sömn. Måste vara cortisonet som gör mig så speedad . Får fortfarande dropp och medicinen intravenöst. Kvart över fem kom de och skrämde mig med att säga att jag hade ett faste blodsocker på 8,5

På ronden kom vi överens om trappa ner cortisonet, se om jag kan klara mig utan dropp från i kväll och få i mig mat o dryck .Iså fall får jag åka hem i morgon. Hoppas, för nu vill jag hem . Blodsockerstegningen beror på cortisocnet o cellgifterna men ska bevakas.

Tränade gå korridoren. Upptäckte en medpatient som jag träffade för 2 år sen på cancer rehab gruppen . Hon hade också fått igen sin ca. Så sorgligt.

Lider med alla som får börja om.

 

Sjukgymnasten kom o gjorde sin undersökning, ser att jag är inskränkt i rörelsen o rejält svullen på baksidan, tyvärr har svullnaden svårt att ta vägen någonstans för min ortoplastkorsett stoppar effektivt allt flöde

 

Kvällen blev trevlig då min goda vän M kom m fika och trevligt prat .

 

Tisdag

Så randas dagen så sakta, fått sova lite mer och ser med glädje fram mot att få åka hem.

Men först ska vi på akutbesök på barnkliniken med sonen för han progredierande migrän. A ringde igår o fick akut tid och jag vill så gärna vara med att jag nästan överskattar mina krafter  med att ta mig till barnkliniken. Jag hann fastna i hissen också men med lite tur lyckades jag få igång den

Barndoktor M gav oss en timmes undersökning och samtal. Det var han vi haft, när A kom in  akut med förlamningssymptom, synbortfall och talrubbningar i februari och som vi även hade på återbesöker efter MR.

Vi fick beskriva hur migränen både ökat i anfall men också förändrats i symptombilden. Då frågar doktorn har det hänt ngt i familjen under denna tid? Ja sa jag,  jag  har fått igen cancern. Då beskrev han så fint för A hur alla drar på en vagn och när tyngden på den ökar kan man få fler anfall för att man oroar sig omedvetet. A hade först lite svårt  att min ca oroade så, men tror han begrep och att det inte är ngt han rår för att han får mer anfall

Men man ska göra ett EEG och en syn undersökning. Nu gjorde han  en öronprovokation för se om kristallerna i öronen rubbats men det verkade var okey.

Vi fick ordination på en veckas intensiv behandling Ipren för bryta den ständiga huvudvärken o yrseln och sen imigran nasal som har bra effekt på ungdomar. Så skulle dettas en massa prover men då var min ork över och pappa fick ta över. Kändes som ett bra besök och jag var jätteglad att ajg kunnat närvara då jag tycker jag minns mer av vad som sägs och förstår ”språket ” bättre

 

Men oj vad skakig jag var innan jag var tillbaka på avdelningen.

 

Så kom jag hem men inte var det mycket krafter kvar , darrade och tungandades men jag var hemma. Till middag hade I varit o lämnat paj och  det smakade fantastiskt efter sjukhusmaten och jag var så tacksam för mina vänner

Till top