ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Cytostatikahjärna

Allmänt Permalink1

 

Måndag den 8 mars 2010

 

Cytostatika hjärna är vad jag har. Fick just veta det på provtagningen idag. Det är vad andra pat kallar denna konstiga hjärna som man får efter cytostatika behandlingen. En hjärna som är trött o  har så svårt att koncentrera sig, den som har svårt med tidsuppfattning , den som ej minns , den som sover o ändå är trött, den som ej kan läsa böcker, den som ej får saker gjorda mm

 

Så jag är ej ensam, vilket jag inte heller trodde. Är bara synd att sällskapet är rätt stort

 

Ja så var det dags för provtagningen. Porten ser lite irriterad ut och när hon satte nålen gjorde det så ont o lika så när hon sprutade koksaltet. Men eftersom vi ej visste om det skulle bli herceptin behandling imorgon så vill jag ända ha kvar nålen då det gör så ont sätta dit den. Men då tog K o skulle känns runt om nålen om det gjorde ont i hela porten och då släppte smärtan Tydligen låg nålen så att den irriterade ngn  nerv och när hon klämde runt så ändrade nålen läge.

Det är så trevligt vara igenkänd  på onkologen och cyten även om det inte är av ngn trevlig anledning. Flera av sköterskorna tyckte det var så kul se mig och kom in på mitt rum för höra hur jag mådde nu

 

Det var fullt i vilrummet så till slut lyckades jag ändå få liggplats i väntrummet på en soffa, för det skulle ta en timme innan proverna var klara och jag skulle få träffa Doktorn

 

Jag var rätt optimistisk inför doktorsbesöket. Hon var ej lika optimistisk ang mitt mående. De ska ta tarm prover, för tydligen kan man få en inf i tarmen när man fått så mkt antibiotika som jag fått. Mina vita blkr var nog så låga trots at jag inte har ngn infektion på gång.

Sen är min trötthet o allt detta andra som kallas fatigue fortfarande en eftersläpning av cytostatikan.

 

Svaret på min MR på hjärtat hade ej kommit och hon hade sökt läkaren. Det är en så ny undersökningsmetod så det tar tid att tolka svaret. Så innan vi fått detta så törs hon ej påbörja behandlingen. Kändes inte så kul men jag förstår ju det. Hon säger att jag får ej bli sämre av behandlingen för de får ej ge skador som gör mig ännu sämre

Och man får ej skada mitt hjärta då jag är så skör

 

Idag kände hon ign mitt kvarvarande bröst och mage mm men det kändes bra.

Jag samlar vätska och ska fortsätta med vätskedrivande.

 

I slutet av veckan ska hon ringa oavsett om svaret kommit eller ej.

 

Så då var det bara fara upp på cyten o be dom dra nålen när det ej blev ngn behandling

imorgon

 

 

Haft så ont i huvudet i kväll att jag ej orkat något, fattar ej varför jag ska måsta ha ont i huvudet oxå

#1 - - Michaela:

jag lider med dig när jag läser de här raderna.

Märkligt - från ingenstans- kom du in i mitt liv genom nätet- och nu undrar jag ofta ofta hur du mår - och ber en bön för dig.

kram

Till top