ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Förvirringens dag.

Allmänt Permalink0

 

Onsdag den 31 augusti 2011

 

Varför är man så dum att man tar bort smärtlindringen när man fortfarande har ont? Ja det kan man verkligen fråga.

Jag har två svar, dels är jag så van att ha ont att jag inte längre vet var gränsen går för hur mkt ont man ska ha innan det är okey att ta smärtlindring

Dels tänker jag att de, dvs personalen, tycker nog att jag borde klara mig utan smärtlindring nu, nu har det ju gått ett tag sen op etc  så då tvingar jag mig att inte ta . Ändå vet jag att flera i personalen uppmuntrade mig att ta smärtlindring regelbundet men men …….

 

 

Idag skulle jag på MR hjärta. Jag har varit på det flera gånger Ändå hade det snurrat om totalt i hjärnan. Jag trodde att de flyttat så för säkerhets skull så frågade jag när jag anmälde mig på rtg. Hon sa hur jag skulle gå och jag hörde bestämt att hon sa den vägen jag gick.

Det var bara det att där fann inget väntrum och ingen mottagning som det funnits förut. Jag gick o gick o till sist såg jag en person att fråga. Hon var så vänlig och följde mig en annan väg  tillbaka o sa: dit ska du gå .Nej säger jag det ska jag inte, Ja men vi frågar på röntgen anmälan. Jo då kom hon ut o visade och det var mycket riktigt där jag inte trodde.

 

Då visade det sig att tre personer var ute o letade efter mig.

 

Ridå.

 

Jag hade ngnstans i hjärnan fått för mig att jag skulle på fyslabb och hjärtultraljud och sen snurrat ihop allt.

Jag var total stressad efter detta, så stressad att jag klädde av mig tröjan i det lilla båset där man skulle låsa in värdesaker. Som tur var så var det ingen annan där när jag passerade halvklädd.

Sköterskan säger: träffade inte jag dig alldeles nyss. Jo det visste jag också men jag kunde för mitt liv inte komma på vid vilken undersökning det var. Min känsla sa att det var en kvällsundersökning när jag låg inne, men jag vet inte

 

Sen löste sig det mesta när jag lagt mig i datortomografen men jag var så andfådd. Där inne ska man ligga helst stilla fastklämd med en magplatta mot botten, det blåser en fläkt och naturligt vis kliar det i pannan som bara den. Men du kan inte klia dig eftersom du är fastspänd.

Sen  säger hon andas in, andas ut  håll andan. Och tydligen var jag jätte duktig på det för de fick så bra bilder. Under mellan tiderna så spelar det musik i hörlurarna som du fått utanpå öronpropparna. Öronpropparna är för att det slamrar så hemskt i datortomografen.

Jag fixade allt och när jag var lösspänd och fått på mig bröstväst o korsett säger sköt hade du ingen tröja när du kom? Jo men den tog jag av där ute för jag var så stressad av att ha gått fel. DÅ gick hon ut o hämtade den och jag slapp gå ut i väntrummet halvklädd

 

Vilade eftermiddan

 

Sen skulle vi äntligen fara och ta  ut  fikat på Smultronstället jag vann på alla hjärtans dag tävlingen. Vi plockade upp dottern på jobbet och körde dit bara för att se att de stängt fikat för säsongen och i boken stod det att det var öppet till och med september och vinsten ska vara uttagen innan februari och då är det stängt. Gissa om jag blev sur och besviken. För att trösta oss tog vi en tur till Nisses konditori men det kostade ju.

Men biskvin var supergod

 

Fick kallelse till op på handkirurgen för mitt carpaltunnelsyndrom till veckan . Men jag tackade nej för jag vill inte göra det nu och ha två obrukbara armar. SÅ nu kom vi överens att får jag mer ont då hör jag av mig själv. Ibland kallas man stup in kvarten och ibland får man vänta ihjäl sig.

 

Känner mig inge pigg ikväll, har ont i halsen och tempstegring. Det är inte bra med tanke på att jag ska opereras imorgon. Så bed att det går över så jag får gjort op. Det är venporten som ska in. Innan den är inne så kan man inte ta några prover. Nu ska jag op duscha

 

Dagens tanke: Sinnena är som fallskärmar, de fungerar bara när de är öppna.

 

 

Till top