ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Pärlmagi

Allmänt Permalink5

Lördag den 29 januari 2011

 

Tuff natt med lite sömn men fick en timme längre än på vardagarna. Dessutom mindre ont i magen idag och tur var det med tanke på vad jag planerat för idag.

 

Snabbt iväg på pysselträffen som jag anmält mig till på vinst och förlust. Det blev en trevlig dag. Gjorde inga stora smycken utan en massa örhängen. Goda vännen M hade beställt så jag gjorde lite olika förslag.  Träffade en del nya vänner. Det är otroligt av många som pysslar, de flesta gjorde scrapbooking, jag lärde mig vika askar.  Det var en kortare träff än vanligt men jag blev jättetrött ändå. Men samtidigt är det en magi att jobba med pärlor och se vad det kan bli av en enskild pärla. Olika tillbehör till en och samma pärla kan ge helt olika intryck.

 

Tänker på människan som en pärla, tillsammans med olika människor kan olika saker framträda. Vissa framhäver dina bästa sidor och andra dina sämsta. Men det kan behövas så lite för att lyfta fram en människa. På en pärla kan det vara en pärlhatt som gör skillnaden.

Tänk att få lyfta fram det bästa hos varann.

 

Sonen kom från Skellefteå och hade feber. Han ringde i natt och mådde inge bra. Feber är inte   bra inför en tuff skolvecka med flera prov.

 

Läste en fin dikt idag av en läsare som skrivit boken ”Längtans blå trådar.”

Jag fastnade för titeln. Jag tänker också längtan i blått. Trådar som sträcker sig långt eller kort framåt i tiden. Längtan efter skönhet, längtan efter hälsa, längtan efter vänskap och kärlek.

Längtan kan vara så mycket, det kan vara det lilla och det stora. Ibland längtar vi efter ett leende, ett telefonsamtal, ett kort, ja bara något som talar om att någon tänker på dig.

Ibland kan en kram av mina barn var det som vänder hela dagen.

 

Dagens tanke: Den egentliga kärnan i all vänskap och kärlek är detta, att man lika gärna delar

hans lidanden som hans glädje

 

 

 

Ovanstående bilder, dels systerdotters och dels egen, inspirerade mig till detta smycke.Solen som lyser och gnistrar gn de snötyngda träden och rimfrosten som sitter på en del grenar. Jag har försökt beskriva det i mitt smycke med att använda swarovski kristaller, miyukipärlor, silverlined farfallepärlor och droppar som symboliserar solen.

#1 - - Skrivmoster:

Så vackra naturbilder! Roligt också att se smyckena, som är väldigt vackra. Hoppas din dag blir en skön söndag. Vi har gudstjänst kl. 17 idag och vi är ansvariga för servering m.m.

Vill du skriva mera till mig så använd min privata mail.

En varm kram från Signhild Skrivmoster

#2 - - FraudFeeler:

Verkligen magi att du har pärlandet som utlopp för din kreativitet (och jag anar scrapbooking på G, har ju fått ta del av dina alster även där).

Ha en riktigt bra söndag!

#3 - - Michaela:

Underbart att jobba med pärlor - det kan jag mer än väl förstå.

Pärlor är spännande och som du säger - nästan magiskt att se hur olika de blir i skiftande sammanhang - just som oss människor.



Kram

#4 - - Pia:

Vilken fin symbolik som ligger i ditt smycke!!! :o)



Hoppas sonen kryar på sig..



Kram!!

#5 - - sol:

Å så fint med "snökristallsmycket"! Där har du verkligen lyckats fånga vintersolskänslan.

Till top