ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Vintertid

Allmänt Permalink2
Lördag den 29 oktober 2011

 

Att det varit segt med blogginlägg denna vecka beror på att sjukhusbesöken tagit så mkt av min kraft att jag ej orkat vara så flitig på att skriva och dessutom haft så ont i ryggen sen jag halkade i måndags och sen fick åka med fel bår.

 

Hur mår jag? Hyfsat ändå när jag tänker efter hur det var med strålningen för fyra år sen. Då var jag ej van vid den trötthet som drabbade en och hade högre förväntningar på vad jag skulle klara av. Jämför jag med cellgiftet för två år sen mår jag som en prinsessa. Jämför jag med såna som är friskare ja  då sjunker modet men nu jämför jag bara med mig själv och då har det varit en rätt bra dag.. Infektionen läker inte så jag ska nog kolla med sköterskan på måndag

 

Har ju kommit på att jag ska sortera min pärlor och skapa en bättre ordning och ff allt packa upp pärlorna jag hade med till Stockholm och som sen legat i en väska och stressat mig. Så nu har jag satt ut askar över hela bordet i sovrummet och lite i köket och försöker bestämma vad jag ska ha för ordning. Problemet är dels att jag inte vet om jag ska sortera efter material, färg eller smyckeprojekt eller en blandning av allt. Sen saknar jag bra lådor för sorteringen. Maken föreslog just en hel vägg med affärshyllor men det är så fult o så mkt har jag inte.

 

Problem nummer två är orken och nacken. Jag skulle inte få mkt lön om jag jobbade i en butik med den hastighet det går. Jag måste vila mellan varje påse. Sen ska allt märkas.

 

Jag hade tänkt gå i kyrkan i kväll men insåg att orken inte räckte. Får bli imorgon i stället.

 

Tänk att det är vintertid imorgon. Ute blommar några av mina rosor och fjädernejlikan. Det är helt otroligt och det är bara fyra veckor till advent.

Mörkret är lika mörkt men jag tänker på  att där i mörkret så sker saker som inte är synliga för ögat. Växter och träd förbereds i det mörkaste och kallaste för att kunna blomma till våren och bära frukt/frön. Är det inte så i människans liv att också vi måste igenom mörker och kyla för att kunna sprida skönhet och blomma i vår tid?.

 

I VK idag stod det så bra ”Allt i livet kan inte gå lätt.

Minsta motståndets lag är inte alltid något ideal att sträva efter

Det finns saker i livet som inte är enkla, som inte är glättiga, och som förtjänar lite extra uppmärksamhet och möda”

 

Livet är inte lätt, man måste få vara lessen, besviken och orolig. Men det viktiga är att inte ge upp, att våga hoppas även när allt pekar tvärtom. Det kan vända, kanske inte som jag vill,  men under tiden har något förändrats och fått mig att växa och mogna. Där i mörkret sker något trots allt.

 

Räknar man så med Gud så talar han om vetekornets lag, att kornet måste ner i jorden för att bli något, att det går från död till liv.  Och i kyrkan i morgon kommer det att handla om ”Trons kraft” Oavsett om jag tror att kornet ska komma upp så kommer det under rätta betingelser att växa upp, det växer det inte pgr av min tro men jag växer om jag vågar tro.

Och om jag vågar tro så ser jag också undren mycket tydligare.

 

Jag kan nu konstatera att det är mkt roligare att ligga här och skriva än sortera pärlor men jag får nog ta ett nytt tag så jag har en säng att ligga i i natt för där står alla saker som stod på bordet där nu pärlorna ligger

 

Dagens tanke: Vår väg är inte bara mjukt gräs, den är en bergstig med massor av vassa stenar. Men den går uppåt, framåt mot solen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Monica:

Nu börjar jag äntligen förstå att dina pärlor är "på riktigt". Jag har rätt länge trott att det är någon slags metafor för goda vänner; att "pärla" har jag tolkat som att umgås, "pärlträff" som ett möte med särskilt goda väninnor och så vidare.



Nu när jag har fattat, blir jag nyfiken. Kan du inte ta en bild på dina pärlor och lägga ut på bloggen? För mig låter det helt osannolikt att man har så många pärlor som jag nu uppfattar att du har. Och sortera? Kan man inte bara lägga likadana pärlor tillsammans?



Jag känner att jag sannolikt har en del kvar att lära på et här området.



Hälsar



Monica

#2 - - Skrivmoster:

Det känns bra att höra att du ändå mår "hyfsat". Du har rätt i att man inte ska jämföra sig med andra men det är ju det man gör - i det mesta.



Hoppas du orkar pyssla med dina pärlor och få den ordning du vill. Likaså att du orkade komma iväg till kyrkan.

Skickar en varm kvällshälsning till dig och kramar om dig!

Till top