ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Ängla besök nummer 2

Allmänt Permalink6

Onsdag den 29 augusti 2012

 

Somnade till slut. 

Ny dag nya möjligheter heter det ju, men med ett värkande huvud och en orolig mage känns det inte alltid så nytt och fräscht.

 

Det funkade hjälpligt med vikarie assistenten men detta med att fråga mig och inte agera på egna hand ellre kolla  hur jag mår  verkar omöjligt. Detta resulterade oxå i att jag glömde bort mina kompressionsbandage på armarna för det blev så mkt ”spring” för mig för att visa henne vad hon skulle göra.

Först just innan hon skulle gå på em kom jag på det, för det började värka så mkt och jag fick domningar i händerna.

 

Så då var det bara pressa ner de svullna armarna o händerna i bandagen. Tyvärr kommer jag få lida för det imorgon med extra svullnad i armhålorna så det blir svårt ha armarna mot kroppen, häng över korsettkanten bakom ryggen, och svullna händer. Ibland känns det som all biverkan runt cancern är värre än själva cancern.

 

 Det är så mkt som följer med i eftervården som det dessutom inte sägs så mkt om innan. Jag vet inte om personalen inte tänker på det eller att det är olika kliniker som har att göra med det och det  gör att  det faller mellan stolarna.

 Ibland önskar jag att jag fick hålla föredrag för personalen o berätta om mina erfarenheter o vad jag tycker kunde förbättras. Jag har ju gn åren sagt en hel del till kuratorerna o nu sist skrev jag ju till en av läkarna som tog till sig det enkla förslaget om att ringa o kalla till undersökningar på sommaren o inte lita på snigelposten

 

Tack o lov kom ängel nummer 2 på besök på förmiddan så då fick jag ligga. IP kom också med middagsmat, en god laxgratäng som vi nu ätit med god aptit. Idag hade vi ris till. Så god mat kan man äta ofta. Hon hade dessutom med sig glassbakelse till mig.

Vi fick en lugn fikastund i vardagsrummet. Först gjorde vi en rundvandring i trädgården och det var riktigt roligt för idag kom jag ihåg alla blomnamn. Det gör jag inte alla dagar till min stora besvikelse o förskräckelse, men min hjärna funkar ju inte alltid som jag vill.

 




 

Innan vi skildes så fick vi be för varann och olika böneämnen. Det var så befriande

 

Jag fick ett långt telefonsamtal från en som själv gått igen den stora bördan jag bär, och styrkte allt jag visste och bekräftade all oempatism som jag hört om. Det var inte klokt det hon berättade.  SÅ nu är det mkt bön om att allt ska sluta bra för den jag bär.

 

Idag kom paketet jag beställt med dyr, dyr wajer som jag ska ha till mina nya smyckesprojekt- Är så sugen på börja men jag har ju sammanträde.

 

Även imorgon blir det vikarier på assistentsidan. Dels en tjej som också var här lite för flera månader sen och så en helt ny som får gå själv på eftermiddan. Det är inte konstigt om jag får huvudvärk av att hela tiden vara på pass och instruera

 

Hade så ont i halsen när jag vaknade, har tagit echinagard. Jag får inte bli sjuk nu när det är så nära behandling.

 

Sammanträdet gick bra och var trevligt och många tankar dryftades.

 

Dagens tanke: Syftet med tron är inte alltid att hålla oss ifrån att ha problem. Det är ofta att bära oss genom problemen

#1 - - FraudFeeler:

Trist att vikarierna verkar så okunniga.
Mina liljor har inte alls hunnit så långt OCH min polkagrisiga blommar inte alls i år tror jag?!

#2 - - Signhild Skrivmoster:

Det är skönt med änglarna som vandrar här på jorden och gör gott för andra! Jobbigt att byta ass så ofta vid den ordinaries sjukdom. Alla är nog inte lämpade eller har förmåga att sätta sig in i andras behov och problem. Man får förutsätta att de ändå gör sitt bästa ... Men som "behövande" blir det påfrestande att hela tiden instruera. Det är klart att det tar på de redan små krafterna.

Nu blir det tyst från mig som du vet och jag vill bara säga ett "hej då" och att jag inte glömmer dig ändå. Du finns i mina tankar och böner.
Varm kram - och vi hörs så småningom! Lycka till med behandlingarna.

#3 - - Tolmia:

Hoppas och önskar att du ska slippa bli förskyld nu inför nästa vecka.
Blir glad när jag läser om hur fina vänner du har.
Verkligen.
Kram

#4 - - Eva:

Det låter som det vore ett jättebra förslag om du kan föreläsa för vårdpersonal om dina erfarenheter och de problem sjukdomens biverkningar påverkar dig. Den bästa kunskapskällan är ni som är patienter och har uppevt dessa besvär, Om du orkar göra detta tror jag att den kan vara till hjälp för många i framtiden och personalen får en ny tankeställare i sitt arbete.

#5 - - Carol:

Åh så mkt snurr du har ikring dej.. styrkekram!
Och det/den där du bär på i bön: Herren har nåd och kärlek för allt som kan hända! (Även om vi jordiska har svårt för att fatta det och räcka det till varandra. :-/)Love is all we need!

#6 - - Carol:

Åh, så mkt snurr du har ikring dej! Men ljuvligt med alla änglar också!:-) Och det/den du bär: Herren har nåd och kärlek för allt som kan hända! (Även om vi jordiska har lite svårt för att fatta det och räcka det till varandra :-/) Love and grace is all we need!

Till top