ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Oskars surströmming

Allmänt, andligt, biverkningar Permalink2

Lördag den 29 juni 2013

 

Vaknade av den värkande tån.  Kunde sen inte somna om.

 

Maken hjälpte mig upp innan han tog en till tupplur. M kom så småningom upp så vi fick äta frukost ihop.

 

Tog en titt på jordgubbslandet. Det myckna regnandet ha gjort att många möglat. Dessutom har något ätit på dom trots nätet.

 

Maken skjutsade M till flyget för hon hade gjort ngn konstig dubbelbokning, så till sist fick hon rätsida på när hon ska åka hem.

 

Långprat ute om livets svårigheter. Det är många frågor som var lätta att besvara när vi var unga men som nu har en annan dimension.

Livet är inte bara svart och vitt. Det är så mycket som händer i livet som påverkar oss, vår tro får rota sig mycket mer för att klara livets svårigheter. Har man inte en fast rotad tro med djupa rötter då är det lätt tappa fotfästet när livet inte blir som man vill. Man kan svaja en hel del men roten håller. Rotad i Gud och hans ord.

 

Det är så underbart med en vän som  delat ens liv och som man delat så mycket med och där jag fått nåden att dela henens liv, vi vet precis var vi har varann. Vår gemensamma tro hjälper oss .

 

När vi var på affären igår såg vi surströmming till extra pris och det visade sig att M gillade det lika mycket som vi, så då köpte vi en burk. Vädret såg lite oroväckande ut för att kunna äta ute, men vi bad en extra bön och fällde upp parasollet över bordet.. Så gott det var. Klämma med strömming, potatis, lök och tomat . Mums.

 

Vi åt länge. Dvs jag åt inte så mycket men jag pratade desto mer. Och inte en regndroppe föll.

 

Till efterrätt blev det  rabarberpaj och glass och kaffe och te

 

Sen ville M se alla mina smycken som jag gjort och hon var helt lyrisk och funderade hur jag skulle få sälja. Hon köpte flera örhängen av mig. Jag justerade kedjan på smycket jag gjort som present till hennes diakonvigning. Hon var överlycklig över det.

 

Vi hade pratat om att se en film ihop och det blev tv3 Liar liar, som gav många skratt.

 

Vi avslutade kvällen med att be för varann och dela vad vi just nu behövde förbön för. Kändes som en mycket god avslutning.

 

Dagens tanke:  från en gammal psalm jag lärde mig utantill i skolan

Att bedja är ej endast att begära

att själviskt ropa giv mig Here giv.

Att bedja är att komma Gud så nära

att Han blir livet i ditt eget liv

 

 

 

 

#1 - - Kaela:

Så glad för din skull Kristina att du har fått fylla på förrådet!
Det där som gör att man orkar vidare trots motvinden och stormarna.

Önskar dig allt det goda Gud ger med en kram!

#2 - - Tolmia:

ÅÅ surströmming är så gott!!!
Jag har ätit det med min syjunta för ett par år sedan. Annars var det länge sedan när min man inte gillar.

Jag läste om din tro.
Och samtalet med din vän.

Det är just genom din blogg som jag ser hur dina rötter är så fast grundade i din tro.
Oavsett vilken slags dag du har.

Mina rötter är klena.

Som penséerna som pojkarna räddade från komposten. Många var torra och hängiga.
Men vattnade och planterade i pojkarnas rabatt tog dom sig bra.
Men vissa av den är onekligen fortfarande klena och kommer att duka under för minsta värmebölja.
En sån klen planta är min tro.

Men jag följer din blogg och förundras över din tro.
Jag läser om hur du predikar och delar ut nattvard och ber med människor.
Då styrks även min tro.

Och bön för andra kan man göra vare sig man har tro eller inte alls.
För om Gud nu inte skulle finnas -har ju ändå ingen skada skett.
Och finns han så är jag övertygad att han svarar på bön som han gjorde när vi fick våra pojkar.
Kram och en härlig söndag önskar jag dig och din familj.

Till top