ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Änglabesök

Allmänt, Guds omsorg, andligt Permalink4

Söndag den 29 september 2013

 

Å äntligen söndag och kyrkan. Äntligen änglarnas dag på ett spec sätt.

 

Gudstjänsten präglades av änglar.

Först fick barnen komma fram och göra änglar som sen hängdes upp i kyrkan så vi alla kunde se dem, Under tiden fick vi i bänkarna tala med varann om vår erfarenhet av änglar.  I vår lilla grupp var det bara jag som hade mött änglar så då fick jag dela det.  

 

Bland annat den gången när jag kom in på sjukhuset efter den svåra bilolyckan jag var med om som 21 åring då min rygg förstördes.

Dels hade vi änglavakt vid olyckan som skedde med en lastbil då vår bil skulle köra om den och den svängde vänster in på en privatväg utan att ge tecken och vi hamnade inunder den. DÅ stod det till och med i tidningen att vi hade änglavakt för det var bara skrot kvar av bilen och vi alla överlevde.

 

 Men jag fick då en egen erfarenhet av änglar.  När jag så småningom låg helt ensam på ett rum på sjukhuset och mina skador var konstaterade och röntgade och jag inte hade ngn känsel kvar i benen och låg där med fruktansvärda smärtor och var så rädd. Då kommer en hel änglakör i hörnet av rummet och sjunger lovsånger och jag fylldes av sån frid och glädje.

 De sa inget de bara sjöng men det var en sån känsla av helighet och kärlek och befrielse från rädsla och denna ofattbara glädje kom att leva kvar länge länge. När jag nu läser mina dagboksanteckningar från den tiden kan jag än idag inte fatta den glädje som präglade mitt första halvår som skadad. Men för mig var det en sån påfyllnad av glädje den gången.

 

En annan gång och det var också när jag hade det jobbigt så kommer en ängel och sitter i en gungstol och gungar så sakta och förmedlar frid och omsorg till mig. Jag hade inte innan tänkt på att jag inte var ägare till en gungstol, men när D frågade mig idag om det var min gungstol så slår det mig att jag har ju ingen gungstol så den måste ängeln haft med sig. Tror att det där stilla gungandet och lite knarrandet förmedlade också ngt av ron och hemmakänslan som jag upplevde.

 

Jag är så tacksam för mina änglabesök som har kommit it der av svårigheter och då jag behövt kraft och frid för att orka vidare.

 

Jag hár även mött änglar i människogestalt. När jag som ensamstående bodde i hyreslägenhet så kom en dag en äldre man o presenterade sig som snickare. Han skulle fixa med förhöjning i mitt kök . Och det var något så förunderligt med den mannen. Han erbjöd sig göra en massa andra saker som inte ingick i jobbet. Han sa: behöver du inte det här o det här och så åkte han iväg och hämtade det ur sina förråd. Och hela tiden var han så glad och varm och positiv. Jag har aldrig varken före eller efter sett den mannen i Stiftelsen Bostaden hus men jag fick så mycket hjälp och det kändes som att ha en ängel på besök.

 

Paulus skriver ju när han talar om gästfrihet att vi kan ha änglar på besök utan att veta om det.

 

Sen predikade våran apa Berra och S i samtalspredikan, mycket bra.

 

Att sen få kyrkfika med goda vänner lyfter alltid. Goda vänner från Finland var på besök så då fick vi prata och fika med dom.  K o P fikade oxå med oss och det var så länge sen vi sågs så det var jättekul

 

Ute sken solen så vi fortsatte med röjning av krukorna och diskning. Maken o sonen tog in bord och stolar och sen klippte maken gräset inför vintern. Är så glad att han orkade det med tanke på sin fot, så bättre har det blivit med kortvågsbehandlingen och skoinläggen.

 

När vi skulle äta hade jag brett ut mig med pärlorna på bordet så jag tyckte vi kunde ta ut bordet igen o äta ute, men tänk det var det ingen annan som tyckte.

 

Vi åt supergod middag, dels potatisgratängen I hade med som är så god att jag skulle kunna äta den kall ur påsen, dels kycklingklubbar vi stekt i ugnen och så svampsås på färska kantareller. .

 

Har under kvällen försökt få till smycket jag vill tävla med men är inte nöjd..

 

Men en härlig söndag blev det och det är jag så tacksam för

 

Dagens tanke: Styrka är att se svagheten i livet och låta den få finnas.
Styrka handlar mer om att lyfta blicken, än att bära tungt

 

 
#1 - - Cecilia summerar:

Så härligt att både vi och bänkgrannarna fick uppmuntras av dina änglabesök. Tack för att du berättar!

#2 - - tolmia:

Det var faktiskt att få läsa om dina änglabesök.
Man förstår inte att det är på riktigt förrän du och andra som jag hört berättat.
Glad att du delade med dig.
Ibland brukar jag tänka att vi nog får skydd oftare än vi själva förstår av änglar.
Jag är glad att du överlevde olyckan.
Annars hade jag ju inte fått lära känna dig.
Kram

#3 - - Pia:

Vilken upplevelse! Änglar finns! :)
Vilken otroligt vacker bild på blomman..
Kram!

#4 - - Pastorsfrun :

Oh vad coolt att du sett änglar!!! Vilken förmån! Tänk vad Gud är god och med i det svåra! Och tack för allt du delar med oss!!! Kram

Till top