ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Taxol nummer sex

Allmänt, biverkningar, sjukhus Permalink3

Tisdag den 22 april 2014

 

Idag blev det en mycket tidig morgon. Så ass kom redan kl 07. Sen blev det en snabb morgonritual men med rejäl massage så jag ska orka ligga .

 

Supervackert väder så det kändes inte roligt ligga på las hela dagen i ett mörkt rum.

 

På onkologen var det kö. Men det gick hyfsat bra att ta proverna men det var djupandning som vanligt.

 

Sen var det upptaget på det vilrum jag brukar ligga på men  det fanns ett lledigt längre bort.

 

Så småningom dök Doktor I upp.  Hon säger att mina sockerfall har med cortisonet att göra och det är att försöka att snabbt höja sockret då. Hon tittade mig i halsen då jag börjat få ont igen. Det är ingen svamp men alla slemhinnor är påverkade. Det finns ingen saliv och hela gommen är igenklistrad och jag vaknar ju på nätterna av att jag inte kan röra käken. Vatten är bäst eller köpa receptfria sugtabletter.

Beroende på vad röntgen visar kan man så småningom börja glesa taxolen för kroppen orkar  inte för mycket och ssk som jag börjat få domningar i tummarna.

Vi la en provisorisk planering till augusti så jag ska kunna ha gudstjänsten i maj och fira sonens student utan behandling just den veckan och då stämmer det också med när hon jobbar.  

 

Det blir åter en sommar med behandling, på sju år är det bara förra sommarens juli aug som jag inte hade behandling men då hade jag ju problemen med min infekterade och opererade tå så jag knappt kunde gå. Ber att familjen ändå ska få uppleva att det är semester och vila

 

Så fick jag köa i onkologens längsta kö för att få ett rum, i och med att de varit påsk så har ju flera behandlingsdagar försvunnit så idag skulle de ha öppet till kl19 för att kunna klämma in så många som möjligt. Men det var gott humör på alla som väntade.

 

När jag kom in så sa sköterskan att hon sparat ett eget rum med säng åt mig , så gulligt.

De skyndade att hjälpa mig så jag fick lägga min trötta kropp och gav mig lakan o bäddade ner mig.

Jag såg på Malou och Arell och hans pelargoner på tv 4. Vackert. Sen måste jag ha somnat för jag minns inget efteråt

 

Så småningom kom min behandling från apoteket och de började premedicinera mig o ge koksalt.  Mitt blodtryck var först

 
 

145/95 trots att jag vilat, sen efter 20 min var det 140/85. Konstigt jag brukar ha så lågt tryck

 

Så fick jag taxolen. Såg ngr sjukhusprogram som går då. Så var jag då klar och fick åka hem.

 

Fina I kom med flygande Jakob. Perfekt  få middag på behndlingsdagen.

 

Jag är så speedad av det intravenösa cortisonet  jag fått och nu ska jag ta  kvällens stordos  så jag undrar hur natten blir. Lite gruvsamt lägga sig

 

Dagens tanke: det är så skönt att lägga all oro och all planering i Guds hand

 

 

min fina ranunkel som jag fick av C
#1 - - Sonia:

STYRKEKRAMAR !

#2 - - Cecilia summerar:

Många böner och tankar fanns hos dig under dagen. Nu önskar jag innerligt att biverkningarna inte ska slita för hårt på dig.
Soliga kramar

#3 - - Pia:

Hoppas du kunde sova i natt! Håller tummarna för att du ska orka vara ute en stund i det fina vädret. Själv är jag sjukskriven resten av veckan. Känns ganska okej faktiskt, med tanke på att jag pratar så mycket i telefon på jobbet och inte har lust att bemöta de som ringer med en hostattack! :)
Kram fina du!

Till top