ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Nya rum ger nya perspektiv

Allmänt, Guds omsorg, andligt, biverkningar Permalink5

Söndag den 23 mars 2014

 

De senaste dagarna har verkligen  min blogg innehållit det mörka och svåra så nu måste det in lite positivt.

Men ibland är livet så där och för mig är  skrivandet om det ett sätt också att minnas hur behandlingen  tar o vad jag har att vänta och också en bakgrund att se det ljusare  emot. Är det supermörkt blir ljuset tydligare, inte för att jag önskar ngn detta mörker men för min egen skull hjälper det mig se ljuset lite bättre.Det är så lätt att det blir jämngrått om man inte är uppmärksam

 

Jag fick i alla fall sova  5 timmar  men morgonen blev ensam och lång, läste bloggar, såg odlingstv och såg förra veckans tv gudstjänst.

Som ni vet saknar jag kyrkan så mycket när jag inte kan gå dit o jag visste redan igår att det inte ens var lönt tänka tanken att fara. Även om jag alltid ligger på mina tjocka dynor med kudde o filt i bänken så skulle jag inte orka gå till bänken från bilen och jag skulle bli så besviken om det då ej gick o jag bestämt det.

Så jag bestämde redan i förväg att jag skulle glädjas åt tv gudstjänsten .

 

Maken hjälpte mig upp så tv-gudstjänst nummer två kunde jag se från vardagsrumssoffan och på en större tv än dataskärmen och en annan säng och söndagskläder på sig ger också lite nya perspektiv. Har bestämt att även de söndagar jag inte får gå i kyrkan ska innebära kjol för att markera skillnaden på vardag o söndag  och lite kyrkkänsla då jag alltid har kjol i kyrkan.

 

Tänkte på att detta med nya rum ger nya perspektiv.. Man får en annan betraktelsevinkel Och det tror jag gäller oavsett vad det handlar  om.  En bibeltext kan upplevas olika bara var den läses fysiskt ifrån och av vem.

 Minns när jag var i Israel och hur bibeln blev helt ny för att jag läste den på de platser som texten hade utspelat sig på. Tänker ssk när vi var på Gennesarets sjö och just hade läst texten om lärjungarna som var i båten o så blåser stormen upp och de är jätterädda o så kommer Jesus gående på vattnet till dom.

Precis en sån snabbt kommande storm fick vi uppleva och det gav ett nytt perspektiv till texten.

 

Så nu när jag läser alla evangelier så har min bakgrund till texterna förändrats, det ger ett vidare perspektiv.

 

I dagens tv gudstjänst fick vi möta en kille som fått testikelcancer och som varit så dåligt o som fått problem med sina lungor så de var alldeles trasiga. Han o många bad o överlämnade honom till Jesus och det märkliga händer när han är på nästa undersökning o de tittar på lungbilderna har han helt nya lungor o läkaren säger det, Det fanns inte ens en skråma kvar av de gamla trasiga lungorna. Hon såg ett under, att ngn annan varit där. Jag blev så gripen av det o tänker på mina lungor, att oj om detta under skulle ske att Jesus skulle ta bort alla metastaser o ge mig nya lungor,.

 

Bibeltexten handlade sen om när ängeln kommer till Maria o säger att hon är utvald av Gud och ska få föda Jesus. I den texten finns också orden med För Gud är allting möjligt och det är ju mitt spec minnesord  inför denna omgång av cancer. Så även detta gav mig mod o nytt perspektiv.

 

På em ringer det på dörren och där står två medlemmar i kyrkan, som vi inte direkt umgås med, men känner, K o KS med jättevacker blombukett och dessutom peppar från S, både etiopisk o turkisk. Tänk vad ett sånt besök kan lyfta, ngn kom ihåg oss på en söndag, vi fick lite rapport från kyrkan och genast kändes det lite delaktighet i det vanliga.  Välsignat. Luften blev lättare att andas.

 

Jag har ju inte träffat ngn mer än sjukhuspersonalen denna vecka o assistenterna, så livets puls utanför blir inte så verklig.

 

Livet blir så koncentrerat kring det dåliga måendet, hur man överhuvudtaget ska ta sig igenom dagen och natten, att hinna till toaletten, att kunna andas då man lägger sig igen för då har jag många gånger ingen luft på en lång stund. Jag är ju så van att få höra hur pigg jag ser ut fast jag kan känna mig döende men nu är det ingen som sagt det på länge, å andra sidan är det ingen som ser mig de värsta dagarna.

 

Men så kommer någon lite ljusare dag och på ett obegripligt sätt får jag orken att kämpa ännu en dag.

 

Goda vännen Mp ringde för att höra hur det var med mig och som alltid piggar hon upp mig

 

Har ätit lite idag men det värker av det i magen men jag har fått behålla det.

Tack M för tipset om pommes frites ska testa det senare.

 

Idag har varit en bra dag mentalt-

Har inte orkat läsa ngt, dvs att hålla i en bok o koncentrera sig, dit känns steget långt. Men jag är så tacksam för fb som kan hålla mig sysselsatt med slöläsande och trädgårdstittade på odlingstv. 

 

Tänker tillbaka  på mina många långa månader på sjukhuset i totalt sängläge på den tid det ej fanna fb, internet och inte ens en tv på salen,  och bara myntautomattelefon som skulle dras fram till sängen, då var det via böcker jag överlevde, både bibliotekets och vänner som släpade kassar med böcker till mig.Ingen familj hade jag boende här utan för besök var jag beroende av att mina vänner inte glömde mig. Det var mycket  ensamhet, tårar och böner till Gud och frågor om jag skulle kunna gå och kissa igen och inte ha en sån helvetisk smärta. Då var det till slut bara Gud och jag.

 

Ikväll kom fina P o hälsade på mig  hade födelsedagspresent med till mig o tulpaner och wienerbröd

Blev en så trevlig kväll.

 

Har tid hos optikern i morgon för se om jag får till mina glasögon så jag kan se med dem men känner att jag måste skjuta på det till sen för jag orkar inte med det än

 

Dagens tanke: Lyssna hela och försona

 

 

#1 - - fraudfeeler:

Din vilja och förmåga att se positivt på tillvaron är både beundransvärd och avundsvärd.
Jag har svårt att tro att någon enda av oss skulle tycka att det blev för svart. Ett mänskligt drag att man ibland inte kan hålla det tillbaka!

#2 - - Maud:

Minns också tiden i sängläge utan sociala medier. Fantastiskt att man orkade. Men det gick med radio, tv och telefon. Att byta säng o rum var att ändra miljö helt för några timmar! Så skönt det kändes och nödvändigt.
Kul att du fick besök m försenad present!
Önskar dig en bättre vecka den som kommer!
Kramar!

#3 - - Cecilia summerar:

Så klokt att byta rum och ta på en kjol. Det tipset för att skapa nya perspektiv ska jag ta med mig. Också jag berördes av hans sjukdoms- och helandeberättelse (innan jag tappade modet och hoppet och stängde av) och jag skulle så innerligt önska att alla böner för dig också skulle få leda till ett helande som får läkare att tappa hakan.
Tack för all din omtanke och bön!

#4 - - tolmia:

Vad bra att ha ett ord med genom hela behandlingen.
Anledningen till att man ber är ju därför att man tror att bön kan göra skillnad.
Att Gud kan det vi inte kan.
Glad för din förmåga att se ljuspunkter mitt i det svåra.
Din tro smittar av sig på mig.
Du är en så fin vän.
Ärlig med det svåra och tydlig med din tro.
Jag hejar på dig.

#5 - - Marie:

Ja, så ser ju vårt människoliv ut. Ibland ser vi ljuset lite starkare men ibland känns det enbart mörkt. För mig är det som för dig, om det är riktigt mörkt ser man ljuset på ett bättre sätt. Och det bästa av allt är att ljuset ALLTID övervinner mörkret! Jag jobbar ju många söndagar, men tittar alltid på tv-gudstjänsten. Oftast på eftermiddagen samma dag. Då ska jag också börja med att ta på mig kjol.=0) Varma kramar och böner!

Till top