ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Mental kapacitet

Allmänt, andligt Permalink7

Söndag den 19 oktober 2014

 

Lite för kort natt så orken räckte inte för kyrkan Vi såg  gudstjänsten från ÅH stiftsgård med OAS. Den var så bra. På kort tid hann de få in så mycket, både lovsång, bibelord, barntilltal och en bra predikan av Hans Weichbrot. Det gav så mycket.

 

Sen var det dags för min underbara dotter att packa. Ingen ville hon skulle åka  men livet är så. Mötas och skiljas, men tack o liv för internet o telefon så man kan följa varann. Men det blir tomt utan henne. Tack och lov finns den underbara sonen kvar.

 

Så när fadern skjutsat henne till flyget men en alltför tung resväska, ville ju skicka med henne lite hemlagad mat, och hon tog med sig sin mixer som hon fick förra julen och alla läxböcker  men hon slapp betala övervikt, så förhörde jag sonen  inför hans prov. Det är så intressant o vi får så många samtal utifrån min praktiska erfarenhet både som handikappad o som arbetsterapeut. Som han sa, många såna här grejor har varit så naturliga för jag har växt upp med dom o aldrig sett dom som annorlunda.

 

I natt slog det mig vilken enorm mental kapacitet Gud utrustat mig med. Det var som om Gud sett att jag skulle ha små fysiska krafter o min fys kapacitet är ju  nu ännu mindre  och då gav han mig ett stort mått av mental kapacitet. Tänker tillbaka på hur mkt jag pluggat i mina dar, jag kunde läsa hur mkt som helst i ett streck, jag tog till o med mig böckerna på toan o pluggade och självklart när jag åt mat, åkte buss etc .En läxbok var aldrig längre från mig än en armräckning. Och jag älskade det.

 

Och så har det varit gn åren, jag har i princip aldrig varit less på hjälpa barnen har alltid kunnat hitta ngt intressant i det

 

Igår knäckte jag dottern, hon hade jobbat i 11 timmar med skoluppgifter o bollat med mig och då säger jag kl 23, ska vi inte titta på den uppgiften också? Men då nästan gråter hon så slut var hon och jag var fortfarande full av energi.

Nu kan det ju också beror på att jag älskar  teologi,  även om jag kan tycka en del ät rätt ointressant av det hon läser nu, så kan jag alltid uppanamma energi.

 

Det märks att det är tredje veckan efter behandlingen då jag återfått mental energi o magen varit bättre o jag fått behålla maten.  För när behandlingen slår till då är min mentala energi på botte

 

Så ja kan bara tacka Gud för detta. Ibland är jag nästan outtröttlig och glömmer att andra inte är det.

 

Sonen körde ny teknik idag med 25 min förhör o så total vila i 5 minuter där man inte ens fick tänka. Jag tyckte man kunde använda tiden till bön.

Få se hur de går i morgon efter behandlingen, då har jag  lovat sonen att förhöra ytterligare.

 

Vi åt en ensam middag där en stol var tom nu. Det kändes redan så tom t efter M.

Men vi har haft fina dagar med mkt prat, lite smycketillverkning, teologi  och hon har  träffat ngr vänner.

Så tacksam för mina barn o att vi har en så fin relation med varandra. Det är en gåva.

 

Sovit en stund i eftermiddag.

Imorgon är det dags Be att jag får min behandling imorgon för eljest är det tufft med predikan på söndag om behandlingen blir senare i veckan.

 

 

Dagens tanke: Små stjärnor lyser också i mörkret

 

 

#1 - - Elisabeth:

Ja, jag minns hur mycket du pluggade när jag var liten. Det intresset har du nog efter pappa.
Hoppas och ber att du ska få behandling i morgon och att biverkningarna inta ska ta så mycket av din ork. Kram från lillasyster

#2 - - Sonia:

Saknade dig i kyrkan ...ber för i morgon .
Styrkekramar <3

#3 - - Marie:

Vi ber att allt ska gå enligt planerna. Gud har omsorg om dig. Kramar!

#4 - - tolmia:

Hoppas du fick den behandling du behöver.
Glad för all stöttning du ger dina barn.
Önskar dig nya krafter inför en ny vecka.
Kram!

#5 - - Monica:

Hej!

Jag har ett armband av riktigt stora men liksom platta (om man tänker sig jättestora risgryn, ungefär) som är trätt på gummitråd. Nu skulle jag vilja köpa till lite pärlor och göra ett halsband. Har du något tips på var jag kan köpa pärlor?

Hälsningar

Monica

Svar: hej fru pärla är en jag beställer ifrån,http://fruparla.se/ funderar på om det är ngn form av snäckskal du tänker på eller sötvattenspärlor. en annan bra är www.suzahlsadesign.se hoppas du kan hitta det du söker eljest hör av dig får ajg fundera
Ruach

#6 - - Pia:

Hoppas att du fick din behandling idag!
Det är alltid spännande och roligt att samtala med dig, din hjärna fungerar mer än bra, tycker jag! :D Kram på dig!

#7 - - Monica:

Det är sötvattenspärlor - missade att skriva det. Vet inte hur man skickar en bild till din blogg, men om du ger mig din e-postadress kan jag skicka en bild på armbandet.

Hälsningar

Monica

Till top