ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Hösten nalkas tydligt

Allmänt, biverkningar Permalink1
 
 

Tisdag den 23 september 2014

 

I natt var det minus och det kändes i sovrummet. Jag måste nog byta till duntäcke nu för kroppen klarar inte riktigt att hålla värmen.

 

Igår var jag så yr att jag inte riktigt orkade med,  Min plan var att vi skulle  plantera plommonträdet,  så morötter för att se om det funkar  och går fortare, köra över krukor till baksidan och börja ordna upp,

 

Am tog in min sista chili och satte igång torken.

Fick så trevligt besök av gudmor B. Hon kom med 2 liter lingon och en god kaka. SÅ nu blir det lingon sylt och så fikade vi o pratade.

 

Efter lunch gick vi ut. Jag skulle försöka spaljera plommonträdet men jag orkade inte, blev yr o fick ont. Blir så less på att inte ha ngr krafter. Så AM tog över o band hårdare. Nu är det så snyggt på baksidan o all gammal jord är täckt o ska nu ligga i två år, få se om jag då fått död på allt hallonris.

 

Vi gödslade en pallkrage där vi haft potatis o satte morötter i halva sen var fröna slut.

Tog in några squash o tur var det då det frös i natt.

 

Jag hade i uppgift att hitta bibelstudiematerial för denna termin till bönegrupppen och hittade ett spännande om Nehemja  så det ska bli kul läsa .

 

GB uterum är ju vår älsklingsplats o det funkade i kväll med men nu var det extravärme p ljus som gällde. Trevlig kväll men så trött idag.

 

Nu hade min fantastiska dalia frusit så nu grävde vi upp den o den hade under sommaren förökat sig till två-

 

Am satte ner mina lökar från odla nu, dels allium, dels liljor o dels tulpaner. Ser fram emot våren. Jag måste ha några  saker att se fram emot och kämpa för att jag  ska leva då.

 

Haft en stor tidningshög liggande som jag ej orkat titta igenom så jag beslöt göra det idag. Och tack gode Gud att jag gjorde det. Där låg kallelsen till onkologen och det är redan i övermorgon. Den måste ha kommit it torsdags då jag var på sjukhuset o sen hamnat i högen då jag hade sammanträde på kvällen. Hann bli riktigt rädd , tänk om jag inte kollat idag.

 

Så nu är det bara att be att resultatet från datortomografin ska vara bra och om inte att vi ska få orka att kämpa ändå-

 

På em sådde vi tvåårig vitlök som jag fått av Am som fått det av ngn på sin koloni. Så gjorde vi snyggt på framsidan och då insåg jag att jag behöver mer ljung. Sen började vi greja i friggeboden, slängde en massa rat. Dvs jag ser på men idag hade jag så ont i nacken att jag fick gå in o vila flera ggr för det var för kallt att ligga ute.

 

Men nu är alla stora lerkrukor insatta, balkongldor mm   gamla tidningar slängda.  

 

AM fick massera mig en extra gång i nacken. Hon sa att jag är så svullen där så det är inte konstigt att jag har så ont o får sån huvudvärk.

Tur att Am kan jobba på egen hand när jag vilar.

 

När jag vilat  ngr timmar frågade jag mannen om vi inte kunde åka på Blomsterlandet för att köpa ljung o amaryllusknölar för de hade extrapris idag. Det är min favorit julblomma så då for vi en snabbis dit.

 

Men sen var all ork uttömd och lite mer än så.

Känner en viss stress över läkarbesöket o att jag kanske ska ha behandling på direkten o då måste allt sånt här vara undangjort

 

Ikväll smakade vi på min nyskördade melon. Helt fantastiskt god, det är sån skillnad på att få äta färdigmogen an att köpa i affär där de varit på väg länge. Denna är satt av ett frö från en köpt melon på Ica.

 

 
 

Dagens tanke: När något får nå sin fulla mognad så blir det som Gud tänkt

#1 - - birgitta:

Hej
Va roligt att få en egen mogen melon. När jag läser vad ni gjort känns det som ni har hunnit med en hel del. Roligt att få det rejält gjort. A M verkar jätteduktig. Jag skulle nog behövt låna henne Vi har massor kvar att plocka in men det blev ju så kallt. Vi ber för dig/er Kram Syrran

Till top