ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Uppdatering av dottern

Allmänt Permalink10
Hej!
 
K:s dotter här. Jag har fått i uppdrag att skriva på mammas blogg. Kopierar ett inlägg som min bror skrev på facebook i onsdags.

"Kära vänner! Nu är det bön som gäller.

Inatt vid elva-tiden blev K helt förvirrad och var uppe och gick utan korsett vilket hon inte gjort på 27 år. Hon pratade osammanhängande och hade extrem smärta i vänster hjärnhalva och hade problem med höger öga, höger arm och hand samt ben. Hon upplevde att hennes hand inte lydde henne och därför insåg hon att något var fel. Snabbt ringde vi efter ambulans och pappa följde med henne på akuten, läkarna trodde att hon drabbats av en stroke så pappa fick övertyga dom att göra en datortomografi.

Den visade att mammas cancer nu spridit sig till hjärnan... alltså ingen stroke utan metastaser.. Under natten pratade hon osammanhängande för att till slut bli helt tyst. Hon är inte längre kontaktbar. Nu ligger mamma på Niva som är en intensivavdelning på Neurologen och sover hela tiden. De ger henne kramplösande medicin och kortison för att häva svullnaderna i hjärnan.

Jag och pappa ska strax åka tillbaka till henne, vi har varit hemma en stund för att sova då natten blev väldigt kort (eller inte alls, för pappas del).

Nu gäller det att vi alla ber. Mamma/K är en så otroligt stark människa som med våra böner och Guds hjälp klarat sig igenom så otroligt många svåra händelser i livet. Låt det inte ta slut här!"

Detta skrev de i onsdags morgon. Hon lades in på intensiven och fick cortison mot svullnaden i huvudet. I torsdag fick jag höra av doktorn att jag borde åka hem från Tanzania så jag fick hjälp ifån Sos alarmcentral att boka en resa hem till sverige så jag kom hit igår. 

I fredags slog mamma plötsligt upp ögonen och frågade om hon var i himlen. Efter det har både minnet och talet kommit tillbaka mer och mer. Nu ringer hon till och med hem på telefonen och pratar med oss när vi inte är där. Hon minns inget ifrån att hon åkte in med ambulans i tisdagsnatt, för hon blev ju snabbt medvetslös. 

Vi är OTROLIGT tacksamma och detta är ett rent under! Hon har än en gång lurad döden men självklart är läget fortfarande väldigt allvarligt. /Dottern

#1 - - mikael:

Hoppas att det blir bättre o att hon kan få komma hem o få vård hemma. Gud du måste jobba för Ks bästa.

#2 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#3 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#4 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#5 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#6 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#7 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#8 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#9 - - Tolmia Tolmia:

Jag var så rädd att inte få träffa dig mer.
Himlen är säkert underbar men den finns ju kvar.
Att få ha dig kvar på jorden så vi kan ha kontakt är helt fantastiskt för mig.
Och att jag fick träffa dig på riktigt igen.
Jag är så glad att se vilka fantastiska barn man och släktingar du har runt dig.
Att träffa dig som jag gjorde känns som en dyrbar pärla för mig. Jag blev så rädd när jag först trodde att det var för sent att träffa dig.
Jag är lite avundsjuk på dina vänner som bor så nära att de kan fortsätta hälsa på dig ofta.
Men jag hoppas jag också ska kunna hälsa på igen.
Stor kram.
Och fortsatt bön.
Både att du ska fortsätta leva men också att du ska må bra i din mage. Slippa huvudvärk och för att du ska kunna börja gå till kyrkan igen.

#10 - - Pastorsfrun Mia:

Stor stor kram till hela familjen!!

Till top