ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Kämpe

Allmänt Permalink15
Onsdag den 22e april

Eftersom det förmodligen dröjer ett bra tag innan mamma kan skriva sina blogginlägg själv igen, och eftersom M har problem med sina händer blir det jag A (son) som fortsättningsvis skriver kommande inlägg. Som ni kanske märkt vid det här laget har bloggen en ny design som jag gjort, vi hoppas att ni gillar den!
 
Den stora glädjen är att mamma har fått komma hem igen! Igår gjorde hon sin sista strålbehandling :). Hon fick därefter träffa sin doktor och fick veta hur behandlingen ska se ut framöver. Om knappt 14 dagar börjar hon med Herceptin som är en antikroppsbehandling och ett annat cellgift. Så till dess ska hon få vila. Strålbehandlingen har minskat hennes krafter rejält, hon är väldigt väldigt trött och svag. Bara för en stund sedan kämpade jag och mamma rejält med att få upp henne ur soffan för att förflytta oss, det tog flera försök och det gick nästan inte - hon har inte muskelkraften som behövs i benen. De soffor/sängar som hon ligger på måste vara minst 50 cm hög annars är det omöjligt för henne att lägga sig ned och ställa sig upp.
 
Men det är inte bara muskelkraften som saknas utan det är också korttidsminnet vilket har en rejäl negativ effekt på bland annat hennes mediciner. Imorse förstod hon inte vilka mediciner hon skulle ta och då ringde hon avdelningen där hon legat för att försöka få hjälp men möttes av den enda otrevliga personen som jobbar där. Efter två timmar hade mamma och hennes assistent lyckats få fram vilka mediciner hon skulle ta på morgonen och kvällen, och då insåg mamma att det här inte fungerade! Därför beställde hon att få medicinen portionsförpackad hädanefter så att det inte ska bli något fel. 
 
Hennes hjärna är också trött. Hon hänger inte med i samtal, ibland måste vi upprepa något vi sagt tre gånger innan det sjunker in. Hon söker själv ord och detta gör henne frustrerad. Hon säger att hon tänker rätt men att det inte kommer ut som hon vill alla gånger. Dock säger många som besökt henne att de inte märker någon skillnad, det är nog vi närmast henne som märker hennes svårigheter eftersom att vi är så vana att vara med henne. 
 
Mitt i alla den här röran är det lätt att bara se negativa aspekter runtomrking sig. Därför ska vi nu försöka att varje blogginlägg skriva minst en positiv sak som hänt oss i familjen! Idag var ett glädjeämne att en god vän kom förbi med både blommor och mat. Det betydde jättemycket för oss! Ett annat glädjeämne för mamma är att vi kunde hänga tvätten utomhus idag! Sedan blir mamma alltid glad när ni hör av er på ett eller annat sätt, socialt umgänge betyder allt!
 
Dagens tanke
Att kämpa är inte alltid att bara stå ut
 
 
 
#1 - - Anonym:

Hej! Maud här. Skriver så eftersom jag inte kan lägga in o då det endast står "anonym" ovan. Så skönt att få komma hem! Men ovant o besvärligt också förstås med höjder osv. Hoppas du snart får krafter åter för det o behandlingen. Hoppas fokus just får ligga på återhämtning, mycket umgänge och att se plantor och grönt växa och frodas. Kramar från oss till er!

#2 - - Tolmia:

Jag blir alltid så glad av nya blogginlägg här :-)
Va roligt att du kommit hem.
Och roligt även att du fått en ny disign på bloggen.
Du har en duktig son.
Jag läste att du har svårt med korttidsminnet.
Besvärligt.
Kramar och böner.
Bönena från mig kommer handla om ditt korttidsminne.
Jag tror på konkret bön.

#3 - - mikael:

Undersök via kommunen eller landstinget att få en höj o sänkbar säng om Kristina inte har det redan, det skulle underlätta mycket att komma ur sängen exempelvis.

Har själv en sådan hemma.

#4 - - Cessy:

Åh skulle vilja skriva så mycket o samtidigt blir ord så fattiga o stumma o de uttrycker egentligen inte det jag försöker säga. Skönt dock att strålningsdelen nu är över o att det blir ett litet andrum innan cellgiftsdelen börjar o jag håller alla tummar o tår för att korttidsminnet återvänder undan för undan o att det ska bli lättare för dig Kristina att uttrycka dig i skrift igen. Massor av styrkekramar till dig o din familj. <3 <3 <3 <3

#5 - - Anonym:

Pia här. Så skönt att du fått komma hem. Förstår att det är frustrerande att inte kunna skriva själv men A gör det jättebra. Hoppas ni hittade biskvierna o att du orkar bläddra i trädgårdstidningarna åker till Stockholm idag, men efter helgen hälsar jag på dig. Superfin design av headern A! Kram till både dig o familjen.

#6 - - Signhild "Skrivmoster" :

Så roligt att du är hemma Kristina! Din kamp fortsätter och du är densamma i att ha kämpaglöd. Det är en trygghet att ha en så underbar familj som du har som stöttar och finns där för dig. Vi är många vänner som har dig i vårt hjärta och som tänker på dig, ber och lär oss så mycket av ditt sätt att vara. En dag kommer det förhoppningsvis fler och fler goda dagar då du fått nya krafter. Skickar dig varma tankar och många kramar!

#7 - - Sonia:

Tack A för din uppdatering och jättefina design !
Kära kämpande vän ! Hoppas och ber att du ska bli bättre ! Du är en kämpe av gigantiska mått ! STYRKEKRAMAR !!!!

#8 - - Anonym:

Toppen att du är hemma igen! Du ör en fantastisk kämpe och har det bästa stöd man kan få av din fina familj. önskar er ett par lugna med vårens snabba framfart. Hoppas du kan åka på trädgårdsmässan som du vill i morrn. Många kramar! Ber för er!❤❤❤☀

#9 - - ingamaj NOGERSUND:

maktlös läser jag om er dag ,beundrar er kraft o önskar om bättring!!! Visst har du gjort en härlig sida!!! här nere i Nogersund bor en PÄRL tjej Camilla Pilthammar som varit i Lund när mamma var där hon hälsar!!!kramar till er

#10 - - Cecilia:

Tack A för att du skriver åt mamma, och oss. Jättefin bloggdesign!
Välsignelser över er alla, och extra över kämpen K! Du värmer och svalkar mig nån gång om dagen. Tack igen för gåvan! Lindrigare nu.

#11 - - Tätti:

Följer dig i tanken och ber för dig i mina böner! Tack för mail, jag kunde i alla fall tyda det du skrev fast det inte var korrekt men så är jag ju specialpedagog och du är specialkristina! Kram till dig och dina fantastiska barn och maken!

#12 - - Anonym:

Kramar från Berith!!

#13 - - Annika:

Vilken fantastisk kämpe du är. Skönt att du har fått strålbehandla klart. Vad roligt att höra att vänner till er kommer förbi med mat och gåvor. Ber för er. Stor kram från Annika.

#14 - - Sanna:

Kan inte låta bli att tänka på och be för dig.

Jag fick ett bibelord som jag tro Gud vill att du ska få Jes 40 (spec 30-31 slutet)

kramar

#15 - - Helena Andersson:

Vilka fina barn din mamma verkar ha :)

Till top