ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

--

Allmänt Permalink10
Ikväll har jag (sonen) valt att skriva ur mitt perspektiv för mamma är så trött och orkar inte hålla ögonen öppna, eller prata om vad hon har på hjärtat. Sedan april i år har vi oftast gjort en gemensam insats i att skriva dessa inlägg, förutom de gånger hon mått för dåligt och inte kunnat uttrycka vad det är hon vill ha sagt. Detta är en sådan gång.
 
Onsdag den 16 december 2015
 
Läget har tyvärr inte förändrats sedan förra veckan då vi skrev. Mamma vandrar mellan total klarhet och total förvirring mest hela tiden, från dag till dag eller timme till timme. När hon är klar i huvudet så kan man nästan inte tro att hon skulle vara sjuk; det är skönt att vi får ha de stunderna också.
 
När jag kom till mamma ikväll berättade hennes assistent att hon sovit en timme och inte gick att väcka för då somnade hon bara om. Jag lät därför henne sova vidare, och efter en timme till vaknade hon igen mer på riktigt och ville att vi skulle skriva på bloggen. Jag föreslog att jag skulle läsa upp alla kommentarer som ni kära läsare skrivit både på facebook och bloggen. Detta ville hon så gärna så då läste jag allihop; över 80 stycken kommentarer fick förra veckans blogginlägg. Vi blir så rörda av att höra att ni tänker på och ber för oss. Allra gladast blir mamma och det är en fröjd varje vecka att få se hennes ansikte lyfta upp när jag läser vad ni skrivet. Fortsätt gärna med det, för jag lovar att allting kommer fram till henne. Efter att jag läst upp allt för henne så somnade hon om. Ikväll har hon sovit mest hela tiden jag varit här, i mer än 3 timmar.
 
Anledningen till varför mamma är så trött ikväll är för att hon idag var på sjukhuset i 6,5 timmar. Det var nämligen idag hon röntgade skelettet (se förra veckans inlägg). Mamma har länge haft ökade plågsamma smärtor i ryggen och därför fanns misstanken om att cancern skulle ha spridit sig. Det känns skönt att berätta att ingen cancer har spridit sig till övriga kroppen! Halleluja! Det blev vi ordentligt glada över. Tack för alla era böner och tankar..
 
Förra fredagen kom mammas bästa vän M från Uppsala och hälsade på och stannade tills på söndagen. Samtidigt var jag och hälsade på min syster i malmö så det kändes skönt att veta att mamma hade någon annan utöver pappa hos sig på helgen. På söndag eftermiddag kom P och K, nära vänner till pappa och mamma, och hälsade på och hade med sig fika - det tyckte mamma verkligen om. Senare på dagen var det luciatåg på Axlagården där årskurs 9 på backens musikklass sjöng så otroligt vackert och i stämmor!
 
Återigen tack allihopa för att ni ber och tänker på oss. Vi ser på framtiden med ovisshet vad som kommer hända och försöker så gott det går att leva i nuet. Vi hoppas verkligen att julen kommer bli bra och att det inte blir den sista för mamma. Kramar från oss i familjen!
 
 
#1 - - Signhild Skrivmoster:

Tack så innerligt för att du skriver och stillar oron man bär på. Jag har tänkt så mycket på dig Kristina idag. Tittar på fotot som ni la ut från när du var med i kören och sjöng. Tack gode Gud för att inte cancern har spridit sig! Gud hör bön! Tack Andreas för att du läste upp våra kommentarer. Så härligt att veta att du fått höra att många är med dig Kristina. Skriver under på de sista raderna, att ni måtte få ha en fridfull jul utan svåra dagar. Men det är nog klokt att leva i nuet, det borde vi alla göra. Skickar varma kramar och fortsätter att be för er alla.

#2 - - Sonia:

Tack för uppdatering ! Ni finns alla i mina tankar och böner ! Ber nu att ni ska få en fin jul tillsammans. Styrkekramar !

#3 - - Maria o Håkan Holmlund:

Kära Kristina! Tack att vi får del av hur det är för Dig, så vi kan be ännu mer konkret! Det går inte en dag utan att vi nämner Ditt namn och Din familj inför Gud! Guds välsignelse! Kramar / Maria o Håkan

#4 - - Maria o Håkan Holmlund:

Kära Kristina! Tack att vi får del av hur det är för Dig, så vi kan be ännu mer konkret! Det går inte en dag utan att vi nämner Ditt namn och Din familj inför Gud! Guds välsignelse! Kramar / Maria o Håkan

#5 - - ingamaj:

Läser o tänker på er,följt mamma i många år o fylls av beundran på hur ni trots så många motgångar orkar se ljust på tillvaron Tron bär!!!!

#6 - - Cecilia:

Till dig Kristina skickar jag varma tankar. Du finns i mina tankar, ofta, ofta och jag önskar dig hopp och återhämtning.

Till dig Gud, sänder jag mina böner och ber dig omsluta Kristina och hela familjen B på alla sidor. Kom med din kraft, din läkedom och ditt ljus. Låt oron få ge vika och friden strömma in. Amen

#7 - - Kaela:

Gick upp för att jag inte kunde sova.
Kände att det var något jag skulle be för och satte mig vid datorn och hittade genast inlägget på Facebook länkat hit.
Nu ber jag!
Kram till er och Guds rika välsignelse!

#8 - - Kaela:

....fortsätter be för Kristina och för er alla....
Guds välsignelse över er dessa dagar på ett särskilt sätt önskar jag

#9 - - Sanna:

En hoppets stråle går igenom mörkret...
En lite omformulering men ändå rätt...

Ljuset ger hopp i mörkret...
Jag vill önska er en fin och välsignad jul

kram

#10 - - [email protected]:

Dethär är den vackraste julhälsningen jag läst ever! Ni är en helt fantastisk familj och speciella allihop och så älskvärda! Jag tackar Gud för er och ber för ert julfirande! Jag tror att Jesus kommer att komma till er som till pappa Panow på ett alldeles speciellt och överraskande sätt och jag ber att han get er alla Guds frid som övergår allt förstånd! Kram Tätti

Till top