ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Många liv

Allmänt Permalink3
Tisdag den 26e maj 2015
 
Man kan ha många liv känns det som, liv som inte blir som man tänkt sig. Hur delar man det liv som man har, när skrivförmågan inte fungerar och hjärnan flödar över med ord som vill ut? Jag vill dela mina liv, för de känns viktigt. Liv och drömmar, liv och tankar. Men när det jag skriver blir så oläsligt och när jag några sekunder senare inte kan läsa och förstå vad jag skrivit blir jag så ledsen. Andra säger "oj vad duktig du har blivit på att skriva!", det känns mycket märkligt eftersom inte ens jag själv förstår vad jag skrivit. Allt detta är frustrerande. Det gräver djupt i min själ, jag som alltid kunnat skriva och frossa i ord. Samtidigt tänker jag på Tomas Tranströmer som fick en stroke och förlorade sitt språk men ändå kunde fortsätta skriva delvis. Vem är då jag att klaga? Men jag kan i alla fall skriva handlingslistor till min man, det är ju bra för det gör jag för hand. Det går bättre än på datorn. Visserligen dubbelbokstaverar jag och kastar om bokstäver, men jag kan förstå det själv och förklara för honom vad det handlar om. 
 
Idag fick maken för första gången väcka mig innan assistenterna kommer på morgonen och det har inte hänt en ända gång sen jag blev inlagd. Så nog är jag trött, men det är som att kroppen i vanliga fall inte kan slappna av. Idag fick min andra älsklingsassistent hoppa in och jobba, för hon som jobbar extra skulle vara ledig. Så nu hade jag mina båda på förmiddagen och det fungerade så bra! Tänk om jag fick ha det så jämt. 
 
Ute regnar det så alla mina sommarplaner faller. Mina staplande ben går sakta fram med rollator. Jag skulle önska att jag vore mjuk och smidig. Jag har börjat kunna resa mig bättre från höga höjder med hjälp av stöd, men saknar mjukheten och flytet.
 
På eftermiddagen kom S och jag fick ha själavårdssamtal där jag fick gråta, dela min nöd och sorg över det som hänt men också min glädje över det som är positivt. Jag har en massa att vara glad över, men ibland överskuggar sorgen av de saknade funktionerna. Frågorna finns, "kommer jag få igen dessa funktioner?" "kan min träning öka chanserna?". Det är så mycket jag önskar jag visste om framtiden. S bad för mig och smorde mig med olja efter att vi pratat.
 
Dagens positiva var att vi åt så god middag idag, kyckling och hemmagjord potatissallad - alla var nöjda!
 
Dagens tanke
När tacksamhet blir en självklarhet i livet blir samtidigt framgång, lycka och god hälsa också det.
 
 
#1 - - Signhild:

Jag har läst dina senaste inlägg och jag känner verkligen med dig och allt som du kämpar med. Tänk, till sist så funkade detta med bankomaten och då blev även jag väldigt glad! Du ger dig inte och det är en egenskap, som för dig framåt hela tiden. Jag kan föreställa mig din frustration när sånt du alltid klarat numera blir till jobbiga hinder. Önskar dig fortsatt styrka och ber för dig! Varm kram

#2 - - Sonia:

Styrkekramar och böner !

#3 - - Tätti:

Jag följer dina med och motgångar och minns att det gör också Jesus!

Till top