ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

I svagheten

Allmänt Permalink3

Söndag den 30 sept 2012

 

Sov ganska bra men oj vad mkt jag hann med i drömmen, bota sjuka, tillverka nya botemedel lära ngn ta körkort på tre dagar, vara på fest, resa och samtidigt som jag drömde så visste jag att jag drömde och funderade om det var tid att vakna. Inte underligt jag var slut när jag vaknade.

 

Kände mig inte alls i form. Men jag hade beställt taxi så jag tänkte jag måste försöka ta mig iväg till kyrkan. Men bara att få på sig tröja och kjol gjorde att hela jag skakade och kallsvetten rann över kroppen. SÅ slut 

Men envis som jag är for jag och skyndade mig tacksamt till min kyrkbänk där en kompis hjälpte mig med dynor o kuddar så jag kunde lägga mig på direkten.

 

Det var en fin gudstjänst men jag var så trött så min koncentration var ej maxad. Det handlade om änglar idag, det är ju Mikaels dag.

 

Många av oss har erfarenheter av änglar men vi kanske inte delar erfarenheterna med andra, vi är rädda att tala om andliga erfarenheter men kanske det skulle styrka om vi vågade dela vad vi varit med om.

 

Fikat var en mardröm för min kropp. Jag var så darrig att kallsvetten rann och mina fika kompissar sa jag var alldeles blek. Fikat är en social gemenskap som jag verkligen gläds åt men nu fick jag samtidigt kämpa med att hålla mig upprätt. Så till sist ville jag bara hem för att få lägga mig. Orkade inte gå runt och prata med ngn fast jag velat hälsa på fler och höra hur de har det

 

Maken har drabbats av ngn konstig yrsel, men var lite piggare en stund så han tog krukorna på baksidan. Han hann inte mer än diska klart dom så kom skyfallet igen.  Hoppas yrseln är ngt tillfälligt så han inte blir sjuk när jag är så klen.

 

Har nu förhört sonen på historia från neolitisk tid till Romarrikets fall och som vanligt älskar jag att få repetera mina kunskaper o historia har alltid varit ett favoritämne. Sonen har prov i morgon.

 

Armarna är blytunga idag, maten fastnar mer än vanligt i halsen och benen består av sockerdricka. Plågas extra mkt av lymfbandagen idag. Mina söndagsvarianter som är svarta är mkt tjockare av ngn konstig anledning, enl sjukgymnasten har det med färgningen att göra. Men i o med att de är tjockare så blir man ännu klumpigare och huden andas ännu mindre. SÅ jag tror att även en sån liten grej suger energi när man redan har slut på den

 

EN kompis tröstade mig idag med att ”man får så mkt cellgift som man tål utan att avlida för att ta död på cancercellerna, så det är inte underligt att du mår så dåligt”

Så jag får kanske bara acceptera att det är så vidrigt som det är

 

 

Missade citationstecknet i går i överskriften underbar, Biverkningarna är inte underbara, det var en ironisk tanke som skulle ställas mot det underbara livet som förhoppningsvis väntar.

 

Sen så är Gud god oavsett vad jag känner, Gud är god för det han har gjort för människan i och genom Jesus och för att all äkta godhet bor i honom. Men ibland blir upplevelsen av Guds godhet större som när jag fått sova lite bättre. Inte så att Guds godhet varit mindre för att jag inte fått sova, men det är lättare känna tacksamhet över Guds godhet när det hänt ngt positivt.

 

Nu ligger en ny vecka som ett oskrivet blad framför mig.

 

Dagens tanke: Trosbekännelse på änglarnas dag

Jag tror på en Gud som bryr sig
Jag tror på en Gud som blev människa
Jag tror på en Gud som omsluter oss med godhet
Jag tror på änglar som omger oss
Jag tror på varje människas skyddsängel

Jag tror att änglarna rör sig mellan himmel och jord,
precis som i Jakobs dröm
Men verkligheten är ibland grym
Jakob inte bara den som fick se änglarnas stege,
utan var den som kämpade med sin Gud

Målet är himlen, men vägen dit innebär kamp
Vi behöver inte inbilla oss något annat
Ibland slåss, ibland vila
Se tillbaka: Gud var där, och jag visste det inte
Jag var vid himlens port, och jag visste det inte ( Karin Långström-Vinge)

 

 

 

 

 

#1 - - Cecilia summerar:

Tack för att du utvecklade tankarna!
Så väl du beskriver hur din kropp har känts idag. Det är nästan så att jag känner det i min egen. Jag önskar SÅ att både du och maken ska få må bättre.
Stor kram

#2 - - Maud:

Provade att ringa ikväll men inget svar, kanske under förhöret? Går ngn virus m yrsel i kommunen söder om har jag hört så det kanske är en sån bacill? Hoppas han kryar på sig snabbt. Fy vad jobbigt att vara så orkeslös. Hoppas dagen i morgon blir bra mkt bättre. Kramar!

#3 - - Tolmia:

Jag önskar så att din vecka som är ett oskrivet blad får bli en bra vecka.
En vecka där många roliga saker finns med.
Blir alltid så imponerad av att du tar dig till kyrkan.
Jag önkar att många änglar finns hos dig och beskyddar dig.
Kampen med Gud tror jag vi delar...

Kram från mig <3

Till top