ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Se din konung kommer till dig

Allmänt, Guds omsorg, andligt, biverkningar Permalink3

 Lördag  den 30 november 2013.

 

Förlåt att jag inte skrivit på flera dagar men jag har mått så dåligt att jag inte orkat. Kände  mig lite piggare på torsdag men så tillstötte ont i halsen också så det blev halsgurgling med tanke på att lördagens  adventskonsert

 

Många bad och det måste ha hjälpt för idag har jag varit piggare.

 

Min fina mamma kom igår tillsammans med syster och svåger. Syster och svåger snabbfikade så vi skulle få ses några minuter innan de for tikl sina döttrar.  Mamma satte igång med paltkok, finns ingen som gör bättre palt än min mamma.

 

Igår fick vi en glädje gåva av goda vännen M på makens jobb som julbakat med vänner och delade med sig smakprov till oss, flera olika småaskar med smarriga kakor. Blev så glad

 

På kören hade jag blivit ombedd att läsa någon adventsdikt till Gå Sion din konung att möta. Efter att i flera timmar ha läst mig igenom alla mina diktböcker minst 30 st och sen sökt på nätet utan resultat, mer än när vi tänder första och andra o tredje ljuset så gav jag upp och skrev själv några rader.

 

Mamma och jag gjorde en korttur på stan maken skjutsade ner oss och våra rollatorer. Det rä inte enkelt att trängas med folket på stan en lördag och ha två rollatorer. Vi såg en massa snyggt på Mias lustgård, bla  en glittring ljusbollsslinga att lägga på bordet men den var slutsåld och skulle komma in först till veckan, tyvärr kostade den över 200 kr med den var snygg.

Fixade fyra julklappar så det kändes bra. När vi vilade på Mac Donalds blev vi bjudna på kaffe. Sen var orken slut. Så skönt kommahem och lägga sig på sängen.  Skönt att också hitta färdig mat i frysen som vi kunde värma.

 

Sen var det dag för körövning inför kvällens konsert. Så roligt.

 

Kyrkan var fullsatt. Konserten började med en nersläckt kyrka där E läste en dikt om at tända ljus i mörkret och så tändes ljus efter ljus. Stämningsfullt. Sen sjöng Vasakyrkans kör, Jesu jäntor, Kristi killar, en vokalensemble från stadskyrkan varvat med dikter och bibelläsning, andakt och bön. Vi tog upp kollekt till Öppen Gemenskaps arbete bland utslagna och hemlösa.

Det var så häftigt att sjönga med denna blandning av körer. Vi sjöng både enskilt och tillsammans. När vi slutade med Otto Olssons Advent trodde jag taket skulle lyfta. Det var så mäktigt.

 

När vi startade gudstjänsten fick jag en vision av hur Jesus kom in i kyrkan men det var ej som en av de friska välklädda, utan som en som var lite udda, annorlunda, lite plågad, men med kärlek i blicken. Det blev så starkt så tårarna ville skymma min blick. Jag tänkte att Jesus är verkligen hos de små , hos de som vi kanske ser ner på, hos de som inte har så mycket att komma med i våra ögon som är inriktade på prestation, på det perfekta. Men där är Han och Han älskar det med en så oändlig kärlek och lyfter upp dem och ger dem nytt värde. I hans ögon är de de mest värdefulla.

 

Det var en fantastisk kväll och jag är så tacksam att jag orkade. Dessutom fick jag träffa en förälder till en tjej i dotterns gamla musikklass som jag ej träffat på många år. Hon var med och sjöng i vokalensemblen. Det var så kul.

 

Fikade i kyrkan och fick smaka på gott saffranbröd, tyvärr har vi inget själva så det smakade extra gott

 

Hem och bjöd mamma på vår mjukkaka och hon tyckte den var god.  Tittade på min fina födelsedagsbok från födelsedagen och det var så kul återuppliva den igen.

 

Nu ska jag sova så jag orkar med morgondagens sjungande

 

Dagens tanke: Advent är närvaro, glädje, gemenskap,  men mest av allt ankomst av Jesus som kommer med befrielsens och förlåtelsens gåva

#1 - - Marie:

Det var så roligt att se dig igår i kyrkan! Tyvärr hann jag inte stanna kvar och prata efteråt. Jag tänkte också att det var Jesus som kom in och fanns bland oss. En stark upplevelse för mig. Ni gjorde stunden vacker med er fina sång, jag uppskattade det mycket! Kram

#2 - - Sonia:

Massor av adventskramar som räcker ända fram till jul !

#3 - - tolmia:

Ååå vad glad jag blev för att du skrivit här igen.
Önskar dig en fin första advent.
Kramar

Till top