ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Förlorad livsglädje

Allmänt Permalink15
Onsdag 26e augusti 2015
 
Mamma är väldigt förvirrad då hon halvsover mest hela tiden. Jag hoppas att allting blivit rätt nu då vi tillsammans försökt lista ut vad det är hon vill säga. Vissa saker kanske är i fel ordning men det förändrar inte poängen.
---
 
Inte trodde jag att mitt liv skulle bli såhär. När jag vaknade igårmorse bar benen mig inte överhuvudtaget. Att klä mig var en enorm ansträngning. Maken min släpade mig till köksbordet och fick i mig lite frukost, men när jag tagit min medicin insåg vi att det inte skulle bli något personalmöte med assistenterna eftersom jag kände mig så dålig.
Min make ville ringa ambulansen, men jag ville inte det. Dock insåg jag att jag inte orkade något och att min andning var svår. Jag accepterade att ringa till onkologavdelningen och de sa att jag skulle komma på en gång. För jag fick inte tillräckligt med syre i mig. A fick bära mig till bilen. När vi kom till sjukhuset fick han tag i en rullstol och skjutsade upp mig på behandlingsavdelningen, där jag genast blev lagd i en säng och fick mediciner. De tog prover och gav mig en syremask, och andningen blev lättare.
 
Sen kördes jag upp på plan fyra på onkologen och fick ett rum och en säng. Efter det tog de fler prover. Man såg att mitt blodtryck var 84/60, och att syresättningen var väldigt låg så jag fick ännu mera syrgastillförsel. När jag pratar så sjunker mitt blodtryck direkt, så ansträngande är det. Efter några timmar kom en av mina bästa vänner som hade jour och förklarade vad som skulle hända med mig. Bland annat gjordes det en angiografi och där visade det sig att jag fått blodproppar i lungorna. Jag fick därför en spruta mot infektionen (som troligtvis orsakat blodpropparna?) och en annan spruta som skulle göra blodet tunnare. Vi har även beslutat att jag inte ska komma hem förrän vi löst assistentfrågan hemma och att jag är frisk.
 
Sedan dess har jag sovit mest hela tiden. Dag är som natt, natt är som dag. Det har varit så i flera veckor men ännu mera nu. Idag så har jag sovit hela dagen. Jag har jättesvårt att äta någonting bland annat eftersom jag måste ha syrgas och att antibiotikan tar bort all min aptit. Min magsäck har blivit mindre och mindre, och jag har inte varit sugen på mat på flera veckor. Idag har jag ätit fyra små köttbitar, en halv banan och druckit ett halvt glas juice. Jag sover samtidigt som jag dikterar för A. Jag befinner mig någonstans i dvalans land. Jag får sju liter syrgas. Jag är fullständigt utmattad, och har gått ner ytterligare tre kilo. Det enda positiva är att alla är snälla. 
 
Att vara såhär slut ger ingen riktig glädje på jorden. Det känns lite som att jag håller på att tappa livsglädjen. Jag saknar den. Inatt drömde jag att Jesus satt på en stol och grät över oss. Jag önskar att ni fortsätter be för mig så jag blir frisk. Just nu är jag rädd för att jag inte ska somna ikväll, för att jag sovit hela dagen. Så det får ni också gärna be för. Det enda som är tur är väl att det här inte hände medan vi var i Grekland.
 
De här verserna strök jag under i min bibel inte så länge efter att jag fått bröstcancer första gången.
 Klagovisorna 3:21-23
Detta tar jag till hjärtat,
därför har jag hopp:
Herrens nåd är det att det inte är ute med oss,
ty det är inte slut med hans barmhärtighet.
Den är var morgon ny,
ja, stor är din trofasthet.
 
 
#1 - - Cecilia:

Kära Kristina, jag lider med dig över dina smärtor och din vacklande livsglädje. Och tänker på dina kära med. Så tungt för er alla.
Nu ber jag om Guds välsignelse över din ande, själ och kropp. Ber om sömn som ger kraft och förnyad glädje. Att Guds Andes vindar ska blåsa liv i den svaga lågan så att den får lysa med kraft igen. Amen och kramen <3

#2 - - Vivianne:

Som en bro. Över de mörkaste vatten.Vill Herren bära dej min vän. Jag känner starkt med dej i din kamp, och att behöva 7 lit syre känna fruktanavärt tungt,så måste du ha hjälp med allt, och det tyckte jag också var fruktansvärt att inte orka något. Jag har provat ha 5 lit syrgas och det var hemskt . Vi är många som tänker på dej och familjen och läkarna.jag tror att du kommer att snart bli sakta bättre . Ge inte upp! --jag vill ge dej några ord av Siv andersson---hur älskad och fantastisk fin du är min vän-- Tack för att du finns Kristina! Du är speciell och värdefull för mig.--- Det som gör dej unik, finns i ditt sätt att vara, din styrka ,ditt mod och allt som du kan klara.---- Den kärlek som du ger i omtanken om din älskade familj och andra , ger lärdom hur vi ska vara mor varandra.----- Du är en sån fin person, och lätt att hålla kär.Så tack för att du finns-- just sådan som du är (-------- styrkekramar

#3 - - ingamaj NOGERSUND:

älskade vänner,så lite vi kan göra ,att be hoppas vi hjälper!!!!
Många kramar o hopp om lindring!!!

#4 - - Signhild Skrivmoster:

Kära Kristina ... jag är så ledsen över att du ska behöva gå igenom så många svårigheter. Nu får vi lita till att vår store läkare och himmelske Far ger dig den läkedom du behöver. Du är i goda händer och med din enorma förmåga att ta dig igenom så mycket, så hoppas jag innerligt att du snart mår bättre. Jag tänker på dig och ber för dig ständigt. Du är så tapper och tålmodig .. En varm kram till dig och rik välsignelse.

#5 - - Vivi :

Kram finaste, starkaste Kristina ❤️

#6 - - Sonia:

Herren kan göra under ! Vi alla som älskar Dig ber om detta !
Styrkekramar

#7 - - Tolmia:

Vad sorgligt att du har det så just nu.
Jag skickar en godnatt kram trots att du har svårt med natt och dag rutiner just nu.
Vilken fantastisk familj du har.
De finns verkligen för dig.
Bra att du får vara på sjukhuset till assistent frågan ordnat sig.
Jag tänker på dig/er och ni blir med i vår kvälls bön.
Kram!

#8 - - Annika:

Vad hemskt att höra att du mår så dåligt. Jag ska be för dig och din familj . Jag har inte ord som kan beskriva hur jag upplever när jag läser ditt inlägg. Är så ledsen för er skull. Kram från Annika.

#9 - - Maria o Håkan Holmlund:

Kära Kristina! Vi har läst Ditt senaste blogginlägg och vill att Du ska veta att vi tänker och ber för Dig och de Dina. Psaltaren 139:5. Kramar från Maria o Håkan

#10 - - Tolmia:

Hälsa Kristina att jag är lite orolig nu. Har inte sett något på Facebook eller här på bloggen.
Tänkter på er alla.
Hur är det?

#11 - - Sanna:

Jag vet inte varför, när jag ber, här ordet ruach så som din blogg heter.
Jag vet att det betyder ande och vind och det finns ett liknade ord på arabiska som heter roh. Det betyder också ande och vind - men också liv.

Jag lämnar över det jag hör och vad jag tänker, när jag skriver det till dig. Pröva och lämna det som inte verkar vara till dig.

Kram

#12 - - Marie:

Vi ber om kraft och livsglädje för hela familjen. Må Gud hålla er i Sin hand. Många kramar!

#13 - - ulla:

Så jobbigt för er alla. Ber om att du ska bli starkare.

#14 - - Tolmia:

Hej igen.
Jag kollar och kollar efter inlägg från dig. Både här på bloggen och på Facebook.
Kram till hela familjen.

#15 - - Tolmia:

Hej igen.
Jag kollar och kollar efter inlägg från dig. Både här på bloggen och på Facebook.
Kram till hela familjen.

Till top