ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Avslag igen

Allmänt, Guds omsorg, biverkningar Permalink8

Torsdag den 29 januari 2015

 

Ja det blev några dagars tystnad igen för att orka ta in och smälta all

 

I måndags fick jag kallelse till hjärtultraljud och läkarbesök idag o då kändes det lite bättre. Nu var jag på banan igen och har jag något att se fram emot går det alltid bättre.

 

På ultraljudet sa hon att det såg i all fall inte sämre ut med hjärtat än förra gången för då var det en dipp men hon tyckte till och med att det såg bättre ut.

 

Skönt ha det gjort.

 

Igår gjorde vi en lite snabbtur på stan, ville passa på innan jag får behandling igen och valde affärer som inte hade någon gångsträcka Handlade två läckra liggande blomvaser för presentkortspengar. Köpte födelsedagspresent till dottern, gäller vara ute i tid, sen en

dragkedja till mina älsklingsbyxor för att jag måste försöka laga dom.

Sen var jag in på banken, 18 före i kön. Hade det inte funnits en soffa hade jag aldrig klarat av det. Insett att det var många år sen jag var på banken för det var så omändrat. Man måst ha plastkort för att komma in i sitt bankfack. Usch vilken väntan det var men till sist fick jag mitt kort och kunde ta mig in.

 

När vi kom hem blev det sängen

 

Idag var det provtagning o läkarbesök. Kände mig trygg inför det.

 

Berättade hur dåligt jag mått på Zometan så hon sa att det var tur att jag bara ska ha det två gånger per år.

 

Sen sa hon att hjärtat var så bra att det tål behandling. Hon hade inte velat säga ngt om behandlingen sist förrän hon visste hur hjärtat var.

Jag ska fortsätta med Herceptin var tredje vecka, sen ska jag ha cellgift i tablettform, så jag ska ta minst 10 tabletter per dag i fjorton dagar, 140 st, sen uppehåll en vecka och så börjar allt om igen.

Tyvärr har de rejält med biverkningar, diareer(Kul!), sen får man problem med huden på händer och fötter, ska ha specialkräm, ömhet och svullnader, ev håravfall, feber,  mm mm. Är rädd att det blir problem med att stå och gå och att göra smycken och att mitt pppsyndromska aktiveras igen för då blir det som att gå på synålar

 

En xelodasköterska kommer ringa mig varje vecka för att höra hur jag mår.-

Så glad att det finns något man kan ge och känner att det behövs mkt förbön för att jag ska tåla det och få minimalt med biverkningar

 

Var på kören på kvällen för att passa på när jag orkar Det var kul fast vi var få, tror inte alla fattat att vi började nu.

 

 

Nu är det lördagkväll och jag inser att jag ej blev klar med inlägget.

 

Igår fredag  var det vilodag för mig ,så slut av veckans strapatser, skulle nåla dragkedjan i byxorna o inser att jag måste tappat den, var så liten påse så den måste ha ramlar ur rollatorkorgen.

 

Fick trevligt besök på em, S kom med gula rosor. Köpte två smycken av mig så det var extra roligt .Ska korta smycket hon fick på sin 70 årsdag för det blev lite för långt.

 

Men fick så tråkigt besked med posten. Försäkringsrätten konstaterade att jag var jättesjuk och handikappad och i behov av bil och bilbidrag men de avslog min bilbidragsansökan med samma konstiga motivering att jag hade ju inte fått ökat sjukbidrag o då kunde jag ej få bilbidrag, för jag tillhörde inte någon av de fem grupperna, men det står ingenstans att man kan få mer än 100 % sjukbidrag. Blev så lessen Vet inte om det hjälper att överklaga, försäkringskassan verkar ju aldrig ändra beslut

 

 

Till kvällsfikat hade maken köpt slabang för överraska och uppmuntra mig.

 

Idag hade jag tänkt sova länge men magen väckte mig tidigt och sen kunde jag ej somna om.

 

När maken kommer ut har ngn varit och brutit av bägge vindrutetorkarna, förmodligen ngt gängstreck.

I veckan fick vi byta vindruta då hela rutan spruckit. Bara tråkiga utgifter med denna bil.

 

Idag ringde flera oväntade, I som själv är sjuk men har sån omsorg om mig, P som bjöd oss på middag imorgon, Syster B, MS som även tog sig en promenad bort till oss och bad för mig så det blev en härlig dag.

Igår ringde GBW och var orolig för mig så nu fick jag dela det senaste.

 

Magen har varit så orolig idag och då blir jag så utan energi

 

 
 
 

Dagens tanke;

Gå med Gud som skyddar dem som älskar.
Gå med Gud som lovar gå bredvid.
Gå med Gud som krigar mot det onda.
Gå med Gud som känner väl din strid.
Gå med Gud som hör när hjärtan ropar.
Gå med Gud som fäster sig därvid.
Gå med Gud som stöder den som vacklar,
rätar krökta ryggar, stillar hunger i rätt tid.
Gå i frid. Gå i frid. Gå i frid.

#1 - - Pia:

Skönt att behandlingen kan fortsätta, men tråkigt att läsa om ytterligare biverkningar. Du finns i mina tankar, varje dag! Kram!

#2 - - tolmia:

Tack för dagens tanke.
Gå med Gud.
Jag behövde den och tar åt mig av den.
Du förmedlar så mycket från Herren.
Kram och tack!

#3 - - Sonia:

Alltid roligt att få umgås med dig ! Nu får vi sätta igång en bönekamp igen . Styrkekramar !

#4 - - Cecilia :

Det är både en stor lättnad och en slags förtvivlan att läsa om behandlingarna som väntar. Så tungt hur de dränerar dig på kraft och sliter så på den redan sköra kroppen. Jag ber om beskydd och uthärdande och tillförsikt.
Tack för hälsning! <3

#5 - - fraudfeeler:

Svårt att förstå hur reglerna hänger ihop. Någon borde kunna förklara detta...

#6 - - Maud:

Så hoppfullt att man fortsätter behandlingen. Nu gäller det bara att be att den inte tar ner dig för mycket. Ang bilbidraget: har du haft hjälp av någon sakkunnig att överklaga? Sök denna någon inom Neuroförbundet, RTP el liknande för hjälP med det. Tänker på er/ dig och ber.Kram

#7 - - birgitta:

Jag fick en tanke ni kanske ska gå till tidningen med avslaget.
de verkar ju ha så konstigt svar på varför du inte kan få bidrag.
vad behövs för att få bidrag. När saker kommer i tidningen brukar det ju ibland andra resultat. Kram till er.syrran

#8 - - Stina:

🌻❤️

Till top