ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Min fina mamma - hemma hos Jesus men ALLTID kvar i våra hjärtan

Allmänt Permalink5
Onsdag den 30e mars 2016
 
 
Idag för två månader sedan gick du hem. Min fina mamma. Älskad av alla och saknad något så oerhört mycket. Jag undrar vad du gör idag? Jag hoppas så innerligt mycket att du gör allt det där som vi alltid pratade om att du skulle kunna göra när du äntligen fick komma hem till himlen, till Jesus. Jag hoppas du pysslar om en trädgård, en finare trädgård än man bara kan tänka sig. Jag hoppas att du att du simmar, springer, hoppar och skuttar runt, att du spelar volleyboll som jag vet att du saknade att kunna. Jag hoppas du fortsätter att pärla och måla som du verkligen hade en sådan talang för! Jag hoppas du får svar på livets alla frågor av Gud och att du får träffa morfar. Men framför allt hoppas jag att du inte lider mer. Jag vet att du inte gör det.
 
Nej, för nu är det vi som lider. Vi som är kvar här, vi saknar dig och hur du fick oss att må. Du såg varje människa för vad den personen var och accepterade alla. Du älskade det unika i alla människor och du visade det också. Sedan du dog har vi övriga fått fortsätta med våra liv. Jobbigt är det, men det är bättre att fortsätta arbeta än att gräva ned sig fullständigt i sorgen. På arbetsterapeututbildningen som jag går i dina fotspår känns det ofta som att du lägger ut en stig för mig att vandra. Många människor berättar för mig vad du gjort för dem och hur du inspirerat dem att fortsätta kämpa. Om jag någonsin kan bli en hälften så bra arbetsterapeut som du var är jag nöjd.
 
Jag, min syster och pappa är så oerhört tacksamma för allt det stöd vi har fått och får. Då och då kommer det blommor, fikabröd, människor som vill bjuda oss på mat etc. och vi är så tacksamma! Vi kanske inte alltid svarar, för sorgen är hos oss varje sekund varje minut, men vet ändå att vi är så tacksamma!
 
 
Begravningen var fantastisk. Vi uppskattar att över 150 människor kom och deltog i vad som kändes mer som än gudstjänst än en begravning. Det kändes verkligen som att mamma var närvarande för allting gick superbra. Till minnesstunden kom det över 100 personer. Gott fika var det med bland annat smörgåstårta, och många gick fram och höll tal. Inklusive jag, pappa och syster. Alla gjorde ett suveränt jobb och vi vill tacka alla som hjälpte till och som kom dit från djupet av vårt hjärta. Tack till predikanterna, till kören, till de som gjorde iordning, till de som fixade med fikat, till de som höll i minnesstunden - ja tack allihop
 
På begravningen spelades två låtar från youtube: "We Dance" och "End of The Beginning". We dance är en fantastisk låt om hur Jesus håller oss uppe i våra liv, och liknas med att han och du dansar ihop genom livets alla skeenden. Låten handlar också om att Jesus inte ställer några krav på dig, utan att vi får komma till honom precis som vi är och han bär oss i våra liv - om vi vill ta emot honom. 
 
Ett litet stycke ur låten går såhär:
 
"When my faith gets tired
And my hope seems lost
You spin me round and round
And remind me of that song
The one You wrote for me
And we dance

And I've been told
To pick up my sword
And fight for love
Little did I know
That Love had won for me
Here in Your arms

You still my heart again
And I breathe You in
Like I've never breathed 'till now"
 
Låten finner ni här: https://www.youtube.com/watch?v=fFfw6OSbUwE
 
Den andra låten som spelades var "End of The Beginning framförd av David Phelps, en fantastiskt duktig sångare. Låten är ett känslomässigt vittnesbörd om nya testamentet och vad Jesus liv, död och uppståndelse betyder för oss människor. Passar bra såhär runt påsk. Den spelades medan bland annat jag, min syster och pappa bar kistan ut ur kyrkan till begravningsbilen utanför. Mamma ville verkligen att den låten skulle spelas. För några år sedan hörde jag den på ett nyårsläget ungdomar "Livskraft" och visade mamma den låten när jag kom hem. Sedan dess har den låten fått betyda så otroligt mycket för mamma och även i sin svåraste stund på Axlagården frågade hon efter den låten trots att hon inte längre kom ihåg namnet. Hon ville verkligen ha den på sin begravning så att den dagen inte bara skulle handla om sorgen - utan också få vara en glädjens dag på något vis. Det är svårt att förklara men vi har fått höra från många efteråt att den låten varit betydelsefull. Så den vill jag också dela med er och jag verkligen uppmuntrar er att se på den helt igenom, för slutet är väldigt starkt och betydelsefullt.
 
Här är ett smakprov på texten
"He was born of a virgin one holy night in the little town of Bethlehem.
Angels gathered 'round Him underneath the star singing praises to the great I AM.

He walked on the water, healed The lame, and made the blind to see again.
And for the first time here on earth we learned that God could be a friend.
And though He never, ever did a single thing wrong, the angry crowd chose Him.
And then He walked down the road and died on the cross and
that was the end...of the beginning."
 
https://www.youtube.com/watch?v=LrhSjP5988E

Ni får hemskt gärna skriva till oss, på facebook eller på bloggen. Mammas minnessida finns kvar och likaså hennes facebooksida kommer inte tas ned.
 
/Andreas med familj
 
Dagens tanke
"When someone you Love
becomes a memory,
that memory
becomes a treasure"
 
"När någon du älskar
blir ett minne,
så blir det minnet
en skatt."
 
 
 
#1 - - Stina Rudh:

Ni har delat med er av resan, av glädjestunderna och sorgerna. Ni har inte låtit sorgen tysta er eller isolerat er från oss andra som uppskattade och beundrade Kristina. Ni är verkligen beundransvärda! Kristina var ofta bekymrad över att hon fick allt stödet, ni behövde det minst lika mycket! Jag skickar mina varma tankar till er och hoppas att det ska ge er styrka i er kamp framåt.

#2 - - Signhild Skrivmoster:

Ett stort och varmt TACK för att ni delar både sorg och glädje med oss. Jag har saknat att få läsa i bloggen och ta del av först och främst allt det positiva och livsbejakande som Kristina kunde förmedla. Sedan har jag förstås undrat över hur livet är för er i familjen. Det måste vara ett enormt tomrum efter en så värdefull person som K. Jag vet inte hur många gånger jag sagt till min man, att jag inte förstår och kan ta in, hur K kunde orka med allt som hon gick igenom. Hon blev buren av sin Herre men måste ändå själv bära mycket. Det är tomt men jag kommer alltid att ha K i mitt hjärta och minnas hennes underbara inställning till svårigheter, hennes omsorg om andra och alla kloka ord som hon delade med sig av. Mitt synbara minne av henne är det änglahalsband jag köpte och som betyder mycket för mig. Önskar er rik välsignelse i den sorg, som måste få ta sin tid innan den blir till en livslång saknad. Kram till er alla i familjen.

#3 - - Ewy:

Så jättefint skrivit

#4 - - Tätti:

Så starkt och så vackert, mitt i sorgen. Vår älskade vän Kristina har det bra nu men saknas av så många. Hennes make sjöng så otroligt härliga sånger i kyrkan idag och jag tror att han sjöng ända in i himlen.
Vi saknar henne och allt hon var! Hon var en ängel redan på jorden!

#5 - - Sonia:

Så fint skrivet ! Jag läste det samma dag ,men orkade inte kommentera just då. För det slog mig som en fet smäll i ansiktet att Kristina, visserligen är hemma men för mig är hon borta ! Inga fler smyckeskoller, kaffestunder och framför allt inga fler pratstunder...nu kan vi inte mejla varann med "be för ..."
Och om jag känner det så tungt och sorgligt, hur ska det då inte kännas för er tre ???? Jag ber och hoppas ni orkar vidare .Kramar !

Till top