ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Fastande och tandläkarbesök

Allmänt Permalink0

 

Onsdag den 27 oktober 2010

 

Jobbig natt, men magen var lite bättre så jag kunde släpa mig till sjukhuset för provtagning.

Jag sa så snällt när jag anmälde mig på kemlab att jag hade en powerport och om man kunde ta proverna  i den. Nej fick jag till svar ”då skulle du ha bokat tid”. Ja men hur i all världen skulle jag vetat det?

Fick då be om en värmekudde så jag kunde skålla armen så kärlen skulle krypa fram. Fick en av dom bättre av stickarna men inte gick det. Så många stick fick det bli innan ngt blod kom och alldeles för länge för mig att sitta. Så lättvindigt det skulle gått om de kunde tagit proverna via porten. Okey jag kan förstå dom att det bara är speciella som kan ta såna prover, men kan man ej upplysa om det, är det bara patienten som har skyldigheter? Och det är svårt ha en skyldighet när man ej vet att man har den!!

 

Sen skulle min hungrige svullna bullrande mage äntligen få något i sig efter 14 timmars fasta, så jag köpte en dyr yoghurt i centralkiosken, men där kan de ej ha haft ngn kyla i kyldisken för den var alldeles ljummen men eljest var den god.

 

Efter en trevig uppiggande paus med en trevlig vän var det så dags för tandläkaren. Hon är så genomgullig denna L så jag förklarade för henne vilken hemsk huvudvärk jag haft efter förra gången. Hon tror att det är gapandet som utlöser mina whiplashsmärtor, bara att jag tippar käken bakåt räcker. Så hon sa, vi tar bara ett hål idag och så provar vi med bedövning så risken att du spänner dig tas bort.

Så då tog vi den avskyvärda bedövningen. Jag avskyr verkligen bedövning. Minns bara min barndoms tandläkarbesök när de en gång stack sex sprutor runt mina framtänder och så ont det gjorde och så hemskt det var när bedövningen släppte.

Jag minns vilken berusande glädje som fyllde mig  när jag flyttat hit o tandläkaren frågade ”vill du ha bedövning” o jag sa ”kan man välja” och han sa ”ja” och sen dess har jag ej tagit bedövning.

 

Okey jag överlevde dagens bedövning, hon var så försiktig när hon stack och lagningen gick bra och än så länge står jag ut med huvudvärken.

 

Fast huvudvärken ökade när jag fick offerten på taklagningen. Där for alla drömmar om att någonsin få råd med ett uterum, min stora dröm och längtan.

190 000 kronor kostar taket och vi måste eftersom taket har gått sönder av vinterns tunga snömassor, ruttnat och läcker.   Så nu är frågan om vi ska behålla de gamla takpannorna eller byta till plåt. Det skiljer 20000 kr

 

Magen är inte bra men bättre än igår så nu packar jag i tro för helgens resa. Jag ska fara hem o hälsa på mamma och hittar jag inte ngt Internet så blir det inget bloggande.

 

Dagens tanke: För att komma till källan, måste man simma mot strömmen

 

Till top