ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Svar till varför tror jag på en Gud

Allmänt Permalink6

Hej tack för din ärliga kommentar till det mörkaste dygnet,  en kommentar som kanske fler delar som läser min blogg

 

Jag vill gärna göra ett försök att  förklara min tro och ber att du ska förstå.

 

Först detta med kakor en välsignelse. För mig som inte orkar baka är det en välsignelse att få kakor. När någon gör ngt utan att jag bett om det så tror jag att det är Gud som talat till den mnskan, gett henne en påminnelse om att göra det för mig, och när hon tar av sin tid och ork och gör detta blir det dels en välsignelse för mig o dels en välsignelse för henne som gör det, för jag tror att när man gör saker för andra  så kommer det i retur också.

 

Jag tror på en personlig Gud, som visar sig i Jesus som Han lät komma ner o dela människans villkor, en Gud som led och dog för människan och därför bär sår. Om jag vill ha med den Guden att göra så måste jag inte göra ngt för att nå fram till honom utan Han har gjort allt för mig det enda jag behöver göra är att säga ”Gud jag vill ha med dig att göra, jag vill ha en relation till dig eller jag vill vara ditt barn” som man säger i kyrkan för att förklara hur nära förhållandet är mellan Gud och människan.

Jag är hans barn o han är min Far, en Far som är god och älskar mig o vill mitt bästa.

Jag tror att Gud finns mig så nära att jag bara, bildigt talat kan sträcka ut min hand och röra vid honom. Då finns han där och tar mig i sin hand och skingrar skuggorna och leder mig. Gud är så personlig att han vet om hela min vardag och allt som sker och han bär mig. Gud är min vän och han bryr sig om allt, jag kan tala med honom om allt när jag ber och han lyssnar och svarar också bara jag ger mig tid att lyssna. Jag gillar inte alltid svaren men  vilket barn gillar alltid förälderns svar. När livet är tungt och skuggorna hopas isg och prövningen känns alltför svår så kan jag ändå vända mig till honom. Jag kan skrika, ropa ut min nöd och han hör mig, Han är en Gud som tål allt, han överger mig inte även om jag tvivlar eller vänder honom ryggen. Han finns där och väntar och han söker mig också under tiden som när en far söker sitt bortsprungna barn.  Gud finns för mig som om jag vore den enda i världshistorien och samtidigt finns han för alla andra, för han älskar varje människa på ett individuellt plan.

 

 

Att man sen kan drabbas av både det ena o det andra är inte Guds fel, vi lever i en värld där så mkt ont råder, där det finns en ond makt som vill förstöra det mesta som är bra. Jag tror att det är den onde som skapat sjukdom etc sen påverkar vi människor allt möjligt genom vårt sätt att leva  som tex miljöförstöring som också gör oss sjuka, mkt som är fel i världen beror på vår strävan efter att ha det rikt o bra och gör att vi blundar för allt som blir fel genom vårt sätt att förvalta.

 

Att jag / vi drabbats mkt är inget vi önskat  och inget vi kan göra så mkt åt men det vi kan göra ngt åt är hur vi handskas med det. Jag kan deppa ihop o ge upp eller jag kan kämpa och försöka övervinna det, försöka se guldkornen i det som sker ex se kakorna som gavs oss. Se kärleken från mina medmänniskor och vänner, se hur mkt jag är älskad och älska tillbaka. Under alla de år jag prövats på olika sätt har jag ändå känt att Gud varit med mig/oss. Jag förstår absolut inte allt och jag kan var arg på Gud, jag kan skrika gråta men ahn lämnar mig inte. Han är som en fast grund under mig, som en varm famn at krypa upp i, som ett skydd omkring mig och över mig. Och framförallt han är en förlåtande Gud som förlåter alla fel jag gör och som fyller mig med kärlek. Han är En personlig Gud som känner med och finns även när festen och glädjen känns lång borta. En personlig Gud som ser och känner både våra möjligheter och tillkortakommanden.

 

Inget kan på djupet skada mig när Jesus är med

 

Sen en kommentar till att Jesus inte skulle funnnits, även om man ej tror att Jesus är Gud så är han en historisk person som är omvittnad i historiska dokument precis som så många andra historiska personer som vi tror har funnits. Man kan välja att säga att inga historiska personer har funnits, att all historieskrivning är fel eller så kan man tro det i all fall.

Att tro att Jesus dog för att ge oss syndernas förlåtelse är det viktigaste i kristendomen. Om jag inte fick tro på en förlåtande Gud hur skulel mitt liv se ut då? Hur skuell jag kunna leva i förhållande till andra om jag inte fick be och få förlåtelse?

 

När jag kommit så här långt i mitt inlägg såg jag idag en repris på en gudstjänst på tv som jag tyckte var så bra, en ganska annorlunda gudstjänst från sv kyrkan men som berörde det svåra i livet. Rekommenderar er att se den på svt play

 

http://svtplay.se/t/102854/gudstjanst

 

Jag hoppas  och ber att du M får ut något av detta,  att det kan väcka en fortsatt längtan i dig och att du ska få se att Gud bryr sig om dig också.

 

Dagens tanke: När änglasången tystnat, när herdarna vänt åter, när de vise männen återvänt till sitt land då finns du Jesus där och är en Gud som finns och berör på djupet.

#1 - - M:

Oj! Tack för ett så uttömmande svar! Detta måste jag begrunda - jag ber att få återkomma.



Jag vill i sammanhanget påpeka att jag inte är ute efter att bråka - snarare så är det så, att jag förundras över din - och många andras - förmåga att tro samtidigt som jag likaså förundras över min (och många andras)oförmåga till detsamma.



En sak kan jag kommentera här och nu: Jag tvivlar inte på Jesus som historisk person lika lite som jag tvivlar på egyptiska faraoner, Napoleon, Beethoven eller Hitler. Däremot ser jag inte Jesus som Guds son - givetvis en konsekvens av att jag inte tror att Gud finns.



Men som sagt, jag skall noggrant läsa det du har skrivit som svar till mig. Gissningsvis ger det mig anledning att återkomma. Tack ännu en gång!



/M

#2 - - Cecilia summerar:

Härligt att läsa!

Kram till dig, Kristina!

#3 - - FraudFeeler:

En kommentar till kommentaren: det hör till saken att Kristina verkligen uppskattar kakor OCH är väldigt duktig på att baka kakor i alla former.

Är man en kakmoster känner man sig mycket fattig när man inte orkar/hinner baka :-(



Att fika är en konstform!

#4 - - Monica:

Tack för ditt fina vittnesbörd och för länken till tv-gudstjänsten. Jag tittade just på den, mycket bra gudstjänst var det. Jag läser ofta din blogg och jag ber att Herren ska ge dig den kraft som du behöver för varje dag. Önskar dig och din familj ett GOTT NYTT ÅR.

Kram från en annan Monica

#5 - - Tolmia:

Ett så fint och bra svar.

Jag tror vi är många som funderar på just de frågor som M tänker på.

Och jag mådde bra av att läsa ditt svar till M.

Undrar om jag får länka ditt inlägg här till min blogg?

Kram och God fortsättning på det nya året.

#6 - - Vivianne:

Tack Kristina för att du beskriver din tro så levande.De här orden tycker jag stämmer på din kontakt med Jesus Kristus"Det är i DIn närhet som gör trygg min stig,att gå i mörkret är att gå med DIg"(Erik Axel Karlfeldt)

"Bottenglädjen räcker för alla bottenlägen"(Majken Johansson)

Till top