ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Livets skörhet

Allmänt, andligt, biverkningar Permalink2

 Lördag den 30 augusti 2014

 

Känt mig deppad idag. Dels magen som är som den är, orken borta men det tillhör ju behandlingen att jag får deppardagar  så det går väl leva med, Jag får vara tacksam att det inte är flera såna dar

Men såg också en film från Norge om människor som lider av ME som min vän C har.

http://tv.nrk.no/program/KOID75006214/sykt-moerkt

 

Och jag blev så gripen av den, tårarna strömmade ner över hur gräsligt en del av dessa  människor har det. Människor som du och jag som plötsligt blir sjuka mitt i det vanliga livet, titta på den jag grät mig igenom dem.

 

Hur orkar de stå ut med att knappt leva, hur orkar man som anhörig när ngn man älskar blir så fråntagen livet och hur orkar man ligga över 8 år i sängen , utan att klara ljus ljud intryck etc Ni måste sätta av en timme o se den för att förstå. Jag trodde jag förstod en hel del men ……

 

Här måste forskning och behandling till och människor runt omkring  måste kämpa för att sjukdomen ska tas på allvar. Det är fler som insjuknar i ME än i MS.

 

Det fanns ett ljus i tunnel, man fick se hur tjejen tillfrisknar efter jag tror det var fem och ett halvt  år med en ny behandling. Helt otroligt

 

Men det väcker en massa tankar hur lätt vi har att klaga på allt och  hur våra plågor tar ner oss men de flesta har det inte så tungt som dessa svårast sjuka. Filmen väckte tacksamhet. Även om inte sjukdom går att jämföra med den andre eller lidandet så kan det här vara en väckarklocka att känna jag har ngt bra i mitt liv, jag har det inte värst.

 

 

När klockan närmade sig 18 kände jag att jag orkade inte vara hemma hela kvällen, hade sovit i omgångar under dagen. Dessutom fått en klåda som brinner i hela kroppen ssk armar och tänkte att tvingas jag koncentrera mig på ngt annat kanske jag kliar mindre.

Låg längst fram i kyrkan på mina dynor.., ser bra och hör bra och  predikan var bra.

 

Jag är kallad som den jag är och inte som den jag borde vara.

Det var dialogpredikan och Ch hade en bra grej om hur man intervjuat lärjungarna som Jesus omgav sig med, man hade gjort psykologbedömningar etc och alla föll bort utom Judas Iskariot. Mkt tankeväckande.

Hur väljer vi när vi ser på oss själva och varann? Vilka kvalifikationer förväntar vi oss?

 

Jag är unik och duger och är älskad. Det är i kärleken att jag är älskad som jag kan rustas och sändas och användas.

 

Hade trevligt fika sällskap som bar fikat åt mig, men akustiken är förskräcklig, när jag står hör jag knappt något av pratet. Saknar mitt ståbord i min egen kyrka.

 

Orkade inte vara kvar på musikgudstjänsten utan for hem för att vila och se om jag kan göra ngt åt klådan innan jag brinner upp

 

Dagens tanke: Genom skörheten syns livet tydligare

#1 - - fraudfeeler:

Beundransvärt att du tar dig iväg!

#2 - - Cecilia :

Tack för att du såg dokumentären, Kristina! Som du förstår berörde den mig starkt också. Just idag samtalade jag med en kompis med just MS, och var gråtfärdig också efter det eftersom förutsättningarna för oss skiljer sig så enormt. Jag får inte möta nån doktor som är expert på min sjukdom och det finns ännu ingen medicin. Den som tjejen i filmen kan tydligen fungera på en del som har en viss undergrupp av ME. Och är förmodligen inte testad i långsamma Sverige. Men en dag....
Kramar och välsignelser

Till top