ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

julens gång

Allmänt, andligt, biverkningar Permalink3

Annandagen den 26 december 2014

 

Äntligen en lugn stund för mig själv. Julen har varit intensiv. Eftersom vi haft sonens flickvän här vill man gärna göra det där lilla extra så hon trivs.

Men vi har hjälpts åt så jag har inte gjort allt själv men man ska ha en överblick ändå och jag märker att jag har mycket mindre ork än förr

 

Jag har haft så besvär med värk denna helg ssk i ryggen och alla leder . Vet inte om det är omslaget till kallare väder eller om det är behandlingsbiverkan. Men jag har vaknat nattetid och inte kunnat sova p gr av värk i alla leder.

 

Vi har haft en bra jul ändå.  God mat säger de andra, själv har jag inte tyckt något varit gott men det är biverkanseffekt. Så det får jag leva med.

 

På julafton var vi alla i kyrkan på julbön kl 11. Innan det hann vi med dopp i grytan och tomten hade varit till barnen med tomtestrumpepresent även till den som  fick dela sonens.

 

Vi var på julbön i kyrka med krubbinstallation till julevangeliet. K med familj sjöng ljuvligt som vanligt.

Det var roligt vara kyrkan hela familjen o mingla runt lite grand dricka glögg och äta pepparkakor och träffa vänner

 

Sen blev det kaffe hemma och lite vila. Så började vi förbereda maten och så var det dags för Kalle Anka. Själv somnade jag under den, var tröttheten som tog ut sin rätt.

Sen fixades resten och det fanns något för alla att äta. Dottern smakade min sillsallad för första ggn o tyckte den gick äta  Hon har även lärt sig äta Jansson så det är kul, själv fortsätter jag min 40 åriga träning på Jansson att lära mig tycka det är gott.

 

Efter bortplockning var det dags för julevangeliet och sång och bön. Sen såg vi Karl Bertil Johnssons jul.

 

Tror tomten fått intryck av Karl Bertil för han hade tagit en massa andras kläder på sig, han verkade lite tjuvaktig .Men som alltid så rolig

 

 

Vi fick alla sånt vi önskat o lite icke önskat men som ändå var uppskattat. Själv fick jag bl a saker till trädgården. Det är bäst passa på även om det långt till våren men man ska vara redo då.

 

Roligast hade vi åt makens paket. Han hade fått ganska många paket Han sa ”det är väl bara tomma lådor”. Och det första han öppnar är just en tom låda. Sen följde en massa tomma lådor i var sina paket. Han hade önskat förvaringslådor o jag hade köpt sex stycken så det blev många tomma paket under en massa skratt.

 

När vi  röjt bort pappren efter utdelningen o fikat så spelade vi spelet ”Med andra ord”. Jättekul.

Sen kände jag hur tröttheten föll  som ett stort svart sjok över mig, insåg att jag överskridit mina gränser i flera dar så det var bara att gå till sängs.

 

Igår var en riktig slappar dag, vi åt, pratade, spelade spel o såg på tv.

 

Eftersom jag vakande med en våldsam huvudvärk fick jag utesluta kyrkbesöket, det gick bara inte. Såg tv gudstjänsten.

Sen såg jag tsunami minnesstunden och greps av mamman som orkade läsa dikter till minne av de söner hon förlorat-Så starkt, tror inte att jag skulle klarat det. Tänkt på alla sörjande Obegripligt att det har gått tio år sen dess

 

Sen har jag vilat. Barnen gjorde julrean och bytte lite fel storlekar av julklapparna.

Plockade undan lite av julklappar o papper.

 

 

Vi åt julmat igen men nu behövs det någon annan kost på bordet tycker de unga

 

Ikväll hade vi bjudit hit Barnens kusin med make, det blev en trevlig stund, maken skjutsade hem dem då de inte har någon bil

 

 

Dagens tanke: Det gudomliga tar plats mitt i vardagen. Himlen kommer till jorden.

 

 

 

 

#1 - - Cecilia :

Julkramar med önskan om att juldagarna inte slitit för hårt på dig. Kram

#2 - - fraudfeeler:

Tack för den fina tomten, den får värma sig vid änglaspelet!

#3 - - Anonym:

Vad skönt att det blev en trevlig helg. Kram från mig.

Till top