ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

En dag ett ord

Allmänt, andligt, biverkningar Permalink0

Onsdag den 29 oktober 2014

 

Hade sån ledvärk i natt att jag inte kunde somna. Svullen och sånt tryck i höfter, ryggrad och nacke. Eländiga biverkningar

 

Så trött på morgon. AM säger jag är supersvullen. Hon hittade nya inflammationer i bäcken benen.

 

Orkade inte ngt på förmiddagen. På eftermiddan försökte jag med hennes hjälp packa upp lite pärlor. Men fick sån värk i nacken bara av att böja på huvudet o ge henne att lägga på rätt plats.

 

Skulle behöva en ny hylla till pärlorna, den jag har håller på gå sönder. Skulle vilja ha en Billy med många hyllplan.

 

För det mesta håller jag humöret rätt bra men ibland kan några ord sänka mig så jag inte orkar ta tag i det positiva. Egentligen blir jag arg för att det händer, ord borde inte däcka mig.

 

Men ibland gör de det mer än vad smärtan gör

 

Ikväll hade jag gudstjänstutskottet här. Härligt få prata om tron,  vad vi i kyrkan ska arbeta för, men också om vår sorg för dem som tron inte längre är så viktig, som sällan går i kyrkan, som inte verkar behöva andra som tror o dela den gemenskapen. Många som låter barnens aktiviteter ta över så tiden och orken för kyrkan inte finns.

 

För mig är tron det viktigaste jag har och som jag vill föra vidare till mina barn. Vem skulle bära mig om Gud inte var viktig, hur skulle jag hitta djupet i tron om jag sällan umgås med Gud och hör vad han vill säga? Dessutom har jag som kristen även ett ansvar för att andra kan behöva mig i kyrkan.

Hur skulle jag kunna glädja mig över livet om jag inte fick dela det med Gud o församlingen?

Och om man nästan aldrig är i kyrkan hur skulle de få såna trogna förebedjare som jag har?

Egentligen är det de som sällan är där som är de största förlorarna för de verkar inte längre veta vad de går miste om

 

Så min bön är att Gud ska väcka upp tron hos många.

 

Jag har ju den sista månaden knappt kunnat vara i kyrkan pgr av behandlingen och det har varit en sorg och en saknad och sen vet jag av egna o andras erfarenhet att sjukdom kan hålla en borta från kyrkan mycket långa tider och då gäller det att ha en grundad tro som bär igenom det o att hitta andra sätt få Guds ord till sig.

 

Ja det blev mycket om de jag saknar i kyrkan    Vi började även titta lite på vårens planering men först kommer julen.

 

Såg just att om vi ska följa min treveckors planering av behandlingen ska jag ha behandling samma vecka som julafton och det vore inte kul .Dels älskar jag julen med alla dess delar och dels blir det ju jättetråkigt om jag ska vara riktigt dålig då.

 

Det är nog att ha cancer utan att ha alla biverkningar.

 

Dagens tanke: Morgondagen är en gåva att handskas varsamt med så någon annan blir välsignad just genom dig

 

 

Till top