ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Allergisk reaktion

Allmänt, biverkningar Permalink5

Torsdag den 19 september 2014

 

Av olyckliga omständigheter har det inte blivit ngt  blogginlägg. I onsdags saknade vi Internet hela eftemiddagen o kvällen och i går blev jag så sjuk.

 

I onsdags gjorde jag min datortomografi och det krävde sin man att orka gå emellan rtg o onkologen. Först på röntgen och hämta flaskan med kontrast som jag skulle dricka. Sen gå till onkologen för att få nålen i porten Tur att jag lärt mig en genväg. Där fick jag en säng en stund, drack o drack.

Magen blir som en ballong av det- Det enda jag ätit var lite fil innan och det kändes som jag ätit en  vrålfel äcklig middag innan  all kontrasten var i och då stod den upp i halsen och ut gn näsan.

 

Sen tillbaka till röntgen och där finns ingen soffa att ligga på- Tack o lov behövde jag bara vänta en kvart men det är långa minuter när man inte kan sitta.

 

Fick en jättetrevlig lite äldre kvinna som gjorde undersökningarna  Hon var så bra på att förklara. Det är alltid kul med information även om jag hört det förr. Jag gör så många undersökningar att jag blandar ihop en del eller glömmer.

 

När man gör datortomografin säger en mansröst andas in, håll andan, andas ut. Jag inser att det är bra att vara körsångare för jag har inga problem hålla andan.

 

När det var klart hjälpte hon mig på med linne, bröstväst o korset. Det är alltid ett bök att ligga på den smala datorbritsen o inte ramla av när vi ska få på allt i liggande ställning Men det gick

 

Så var det dags gå tillbaka till onkologen för att dra nålen. Då var jag helt slut, tack och lov för rollatorn.  Gick bara på tjurighet för orken fanns inte. Fick en säng på en gång och de bställde bårbil åt mig så jag fick ligga en halvtimme drygt  så jag orkade åka ner.

 

Så var den dagen uttömd på ork. Efter kontrasten ska man dricka mycket så jag försökte verkligen få i mig vätska, men magen började rinna igen så det är verkligen inte lätt.

 

Vårt Internet hade slutat fungera så jag kom aldrig ut vilket skrämde slag på min mor o syster som är van att jag är på fb på kvällarna.  Syster o vän skickade sms sen jag somnat för att höra gur det var  o jag svarad e på dem men åtminstone syster påstår att hon ej fått det.

 

Natten blev kort för jag skulle upp tidigt för fara till medicinmottagningen.

i

Tack o lov hittade jag en soffa att ligga på. En annan medpat tyckte jag var förutseende som hade kudde med, jag sa jag jag måse då ja alltid måste förska hitta en liggplats då jag inte kan sitta.

 

Medicindoktorn var trevlig men han presenterade sig aldrig kom jag på nu. Jag fick ligga på britsen där medan vi pratade. Jag var ju lite orolig vad han skulle säga om mina sockervärden. Berättade hur man sänkt cortisondosen o att jag mått bättre sen. Han tycket att värdena var helt ok om de varit superhöga skulla han ha satt in insulin under cellgifts o cortisondoserna men nu tyckte ahn vi kunde avvakta .Blir det sämre så får ajg höra av mig.

 

Chips o coca cola fick också godkänt under diare faserna. Han sa att vätska o kolhydrater är då det viktigaste. Så det kändes skönt.

 

Eftersom jag hade tandläkarn två timmar senare var jag tvungen söka upp en viloplats innan jag skulle det. Gillar inte att ha flera saker samtidigt men ibland finns inget val.

 

Tandläkaren är snäll och jag hade en liten insjunkning i en gammal lagning så jag fick den utbytt. Hon var så försiktig på handen så jag märkte inte ens att hon lagade den. Hon såg hur torra slemhinnor jag har så hon tipsade om att smörja in med matolja.

När mina läppar blev snustorra avbröt honom smorde med vaselin.  Det kallar jag gulligt.

 

Hem till sängen. Var nu tvungen vila ordentligt för när jag började äta så satte magen igång ideligen. Sov en liten stund. Planerade sammanträdet jag skulle ha här hemma på kvällen.

 

Sonen o flickvännen kom hem sen o de skulle laga middag. De gjorde friterad kyckling o nudlar. Jättegott men jag kunde bra äta lite o sen var det förgjort med magen

 

Var så slut under sammanträdet men vi fick  våra ärenden o det var trevligt.

 

Goda vännen M ringde o under samtalet så kände jag mig så orkeslös att jag åt lite chips från en ny påse maken köpt o drack cola. Tio minuter after avslutat samtalet o chipsätning blir jag alldeles konstig i ansiktet. Kände hur körtlarna på halsen började värka o svälla o när jag tittade mig i spegeln såga jag värre ut än en vattkoppssjuk patient. Huvudet satt nere på kroppen, hade inte hals o jag var så svullen o hade så ont. Tog en allergitablett. Funderade på om jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen o berätta om alla mina diareer o denna allergiska reaktion men kände att jag orkar inte far in. SÅ jag tog en stor dos betapredd och höll mig vaken till det lättade och jag vågade somna.

 

Sov oroligt för magen o blåsa var så påverkade.

 

På morgon såg AM att det var en annan sort på chipsen än jag brukar äta o kanske var det ngt i dem som jag reagerade på när jag haft så mkt diareer att kroppen inte klarade av det.  SÅ nu blir det inga Estrella utan OLW. Påsarna ser likadana ut o jag är säker på att jag smakat Estrellas förut. Men kanske är jag så känslig nu att jag inget tål.

 

Fruktansvärt otäckt var det men nu har svullnaden minskat betydligt o smärtan likaså så jag hoppas det inte händer igen. Chipspåsen är skänkt till sonen

 

 Dagens tanke: Även om yttre svårigheter kan vara svåra så är nyckeln till lycka hur vårt sinne svarar på dem Jack Kornfied

 

 

 

#1 - - Elisabeth:

Tråkigt med din allergiska reaktion. Hoppas den inte kommer tillbaka. Ditt sms kom fram efter 19 timmar...
kram från lillasyster

#2 - - fraudfeeler:

Ja, man blir verkligen orolig när man inte ser till dig i etern!
Trist att din kropp är så otroligt sliten och känslig, bortsett från all annat.

#3 - - Kaela:

Du är en otrolig kvinna, som kan gå igenom allt detta.

Tårarna rinner när jag läser om allt det svåra du måste igenom.
Kramar om dig och hoppas att den här dagen ska bli lättare för dig!

#4 - - Kristina:

Åh så hemskt Kristina! Vi pratade länge oxå det var nog inte så bra. Men ditt program den dagen skulle ju sänka vem som helst. Det är väl onödigt att trycka in så mkt när du mår som du gör, tänker jag? Skulle inte du ha en ledsagare med på sjukhuset som kan följa dig är nästa tanke...?
Du är fantastisk Kristina med en enorm kapacitet värd att beundra❤️ Ja bara mina bekymrade tankar om det går att du får det lite lugnare och få bli piggare? Omtanke.
Varm kram o hoppas helgen blir solig, varm och skönare!

#5 - - Pia:

Usch så läskigt med den där reaktionen! Tänk att så lite kan ge så stora konsekvenser, för det handlar ju inte ens om att du åt upp allt i påsen :(
I morgon 13-16 kör vi igång med pyssel igen på föreningen. Blev lite kort varsel, men jag har inte riktigt hängt med i almanackan. Tycker tiden går lite väl fort ibland :) Kom en sväng om du orkar! Kostar 50:-/tillfälle. Kram på dig!

Till top