ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

En veckas liv

Allmänt Permalink4
Onsdag den 24e juni
Inatt vaknade jag klockan halv två och kunde inte somna om. Jag låg och vred mig i flera timmar och när klockan var halv sju tog jag en värktablett och fick sova en halvtimma. När sedan min assistent kom var jag helt färdig. Det var knappt så att jag fick i mig någon frukost. Min assistent och jag gick ut en stund i det gråa vädret, regnet hängde i luften. Vi flyttade en del krukor så att det skulle se fint ut. Sen gick jag in igen och somnade..
 
Torsdag den 25e juni
Idag testade jag min nya peruk. Jag hade min man med mig som stöd, ifall frisören skulle säga något nedsättande! Men idag sa hon bara att mitt huvud var annorlunda...
När jag kom hem så somnade jag en stund till och vaknade av telefonen när en vän ville hälsa på mig på eftermiddagen. Hon hade glass med sig och det smakade väldigt bra!
 
Fredag den 26e juni
Idag har jag haft en sorgedag. Det är sällan jag låter mig deppa ner och sörjer, och tänker på framtiden. Men ikväll greps jag av funderingar, funderingar om vad framtiden kan föra med sig. Är döden nära eller är den långt borta? och vad är egentligen långt borta? Vem ska jag dela min rädsla med? Hur ska det gå för min familj om jag måste lämna dem? Jag har bett till Gud att jag liksom profeten Hosea ska få lika många år som han fick, det vill säga alla fall 15 år till. Profeten Jesaja lade en fikonkaka på Hosea, men jag har en böneduk som jag sover med varje natt - som jag lägger på metastaserna i min nattmössa. Den borde väl också ha effekt? Om Gud gör helande i Afrika borde väl han också göra helande här? Med så många som ber för mig. Jag vill inte tappa modet. Jag vill leva länge!
 
Söndag den 28e juni
Idag har jag varit i kyrkan. Jag var så trött på morgonen att jag saknade lust att fara till kyrkan. Men när jag väl kom iväg så var det trevligt i alla fall. Det var toppenväder, kändes äntligen som sommar! Så på eftermiddagen låg dottern och jag ute och solade, det vill säga hon solade och jag låg i skuggan. På eftermiddagen skulle hon på Tanzania-träff sånär hon åkte iväg grillade vi hamburgare som blivit över. Sedan planterade jag några blomkrukor men fick tyvärr så ont i nacken. Maken flyttade över de flesta krukorna men allt är inte färdigt än. Den här dagen är den första dagen jag inte somnat ofrivilligt, därför att jag fick sova gott förra natten. Imorgon är det nya prover och läkarbesök som ska göras, och det är alltid en oro inför detta. 
 
Måndag den 29e juni
Idag klockan åtta skulle jag vara på sjukhuset för provtagning. Jag fick vänta länge innan en sjuksköterska förbarmade sig över mig, gav mig en säng och hjälpte mig. Som vanligt strulade provtagningen, så innan sköterskan (med hjälp av en annan sköterska) lyckats få proverna från mig - var det bara 30 minuter kvar innan jag skulle träffa doktorn. Väl inne hos doktorn droppade provsvaren sakta in. Det var bara positiva svar! Kalciumvärdet hade ökat, så kanske det kan minska mina skakningar i armarna? På torsdag blir det datortomografi och nästa vecka ska jag träffa en annan läkare för att få svaren, eftersom min vanliga doktor då är på semester. Hon tycker i alla fall att jag rör mig bättre men flera skador är orsakade av metastaserna så mänskligt sett får jag räkna med att de kvarstår, men jag fortsätter ändå att be Gud om hälsa. Hon tror dock att vi ska kunna resa till Grekland senare i sommar. Nu är det den grekiska ekonomin och liggplatsen på flygplanet dit och tillbaka som oroar. 
 
Onsdag den 1 juli
Jag fortsätter med att sova på dagarna. Nu är alla plantor planterade. Assistenten kupade potatisen idag och vi var ute och köpte lite fler plantor. Jag känner mig nöjd med att jag fått min trädgård i ordning. Sonen bakade matbröd igår och sockerkaka ikväll. Underbart gott!

Dagens positiva
Trädgården är klar!!

Dagens tanke
Fokusera på det som är bra. 
Var positiv. Tänk på och tala om 
de bra sakerna - och fortsätt så 
under resten av ditt liv.
 
#1 - - Sonia:

Visst kan Gud göra mirakel Även med Dig ! Så¨vi fortsätter och ber om detta.
STYRKEKRAMAR

#2 - - Senitha:

Gott att läsa om de positiva provsvaren. En uppmuntran när dagarna varit tunga. Hoppas nu att du får njuta av dina blomster under några fina dagar.

#3 - - Kaela:

Blir väldigt glad av att läsa din blogg idag!
Kollar ju nästan varje dag för att se om det kommit in något från dig.
Du är i mina tankar och förböner.
Stor kram!

#4 - - Tolmia:

Här kommer en hälsning från mig. Jag tänker på dig.
Önskar att jag skrev på min blogg igen.
Ska se om jag kan bli kompis med min dator. Telefonen är urusel att skriva på. Liksom nätverket här.
Hemskt att du inte fått sova.
Kram

Till top