ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Hjärnskakning och sjukdom

Allmänt Permalink11
Söndag den 19e juli

Sonen A skriver

Vi har haft en jättejobbig vecka. Mamma ramlade i måndagskväll rätt ner i golvet, vi förstod inte då att något hade hänt i hennes hjärna men på fredagen visade det sig efter röntgen att hon fått en hjärnskakning. Tack och lov var det ingen hjärnblödning eller förändring på metastaserna. Men sjukdomen syns tydligt och är här. Alla symptomen har blivit större. Sedan i fredags har hon fått svårare att gå och måste ledsagas, hon har yrsel, skakande händer och fötter, svårare att äta, mycket slem av lunginflammationen, sämre förmåga att skriva och en enorm trötthet. Allt detta resulterar i att hon inte klarar sig själv. Tyvärr lägger detta en enormt större belastning på oss där hemma eftersom vi måste hjälpas åt med allting som mamma inte längre klarar. 
 
Till råga på allt har vi alla fått en gräslig förkylning. Mamma fick lunginflammation av den, sedan drabbades jag av feber och muskelsmärta, även mammas assistent blev sjuk torsdag och fredag, sen blev M sjuk på lördagen i förkylning och får hela tiden svårare smärtor med sina händer och hennes pojkvän blev förkyld tätt därpå. Den enda som inte blivit sjuk är pappa men han är likväl så trött eftersom att mer jobb läggs på honom. Han kan inte slappna av. Ingen av oss har den möjligheten.. Alltid måste vi ha någon som tittar till mamma, dag och natt. Men vad är nätterna nu? Att sova med jour är inte samma tillfredsställande sömn; att hela tiden veta "inatt måste jag kanske hjälpa till" gör att man aldrig riktigt vilar ut. Pappa har främst fått den rollen; att sova journatt - framförallt för att M jobbat långa dagar och för att jag inte hör babymonitorn på natten pga min hörselskada. Att på dagarna hela tiden måsta planera nästa dag, kväll eller nästa vecka är en belastning som är en del av våra liv nu - tyvärr.
 
Just nu behöver vi mycket förbön - både för det psykiska och det fysiska. Allihop behöver det. Det känns som att vi går med knäna.. Kretaresan närmar sig och det är mindre än tre veckor tills dess. Något måste hända nu, annars kommer det verkligen inte att gå.
 
 
 
#1 - - ulla:

Jag ber för Er i denna svåra tid. Att Ni ska orka och att mamma blir bättre. Kram till hela familjen .
Hälsningar Ulla, som följer Er kamp

#2 - - Marie:

Styrkekramar till hela familjen! Vi ber om kraft och hälsa. Ni är omslutna i bön.

#3 - - Signhild:

Men kära nån ... jag blir förtvivlad och tycker att ni verkligen alla får mera än nog. "Gud ger oss inte större bördor än vi orkar bära" ... men nu har han verkligen lagt på ännu flera och tyngre bördor. Jag kan inte annat än be, att han ska lyfta av det som tynger och ge er alla kraft och ork att klara även denna prövning. Ni ska veta att ni finns i mina tankar och jag ber för er och Kristina, att det ska vända och bli till det bättre. Ta hand om er så gott ni kan och kanske ni kan få någon som löser av er någon stund eller natt, så i alla fall nån är utvilad.
Guds rikaste välsignelse skickar jag till er - hela familjen. Kram

#4 - - Sonia:

Ber för hela familjen. Ber för er resa. Ber om ett under !
Styrkekramar.

#5 - - Tolmia:

Hälsa alla i familjen att ni finns i mina tankar och böner.
Kram.

#6 - - Maud:

Så onödigt att både drabbas av infektion och hjärnskakning t o m ett av detta hade varit för mycket. Förstår att det är tungt och att det som var innan var mer än nog. Önskar vi bott närmare så vi kunde varit till någon nytta och avlastning. Ber för Kristina och er alla, att det ska vända snarast och att ni alla orkar. Varma kramar från oss.

#7 - - Sanna:

Jag har er i mina bönder och jag skickar med en sång/psalm av Carl Olof Rosenius:
Var jag går, i skogar, berg och dalar,
Följer mig en vän, jag hör hans röst.
Väl osynlig är han, men han talar,
Talar stundom varning, stundom tröst.
Det är Herden god. Väl var han döder,
Men han lever i all evighet.
Sina får han följer, vårdar, föder
Med osäglig trofasthet,
Sina får han följer, vårdar, föder
Med osäglig trofasthet,

Allt vad vi till evig tid behöva,
Allt för evigt ha vi i vår vän.
Allt som här vårt hjärta kan bedröva,
Känner han och hjälper det igen.
Väl försvinner ofta vännen kära,
Men han sade själv: En liten tid,
Sen en tid igen, och jag är nära,
Då blir åter fröjd och frid.
Sen en tid igen, och jag är nära,
Då blir åter fröjd och frid.

När på Tomas segerfursten tänker,
Där han full av sorg och otro går,
Skyndar han och nåden honom skänker
Att få se och röra vid hans sår.
Tomas, rörd av Jesu hulda hjärta,
När han skåda får hans marterskrud,
Ropar i sin glädje och sin smärta:
O min Herre och min Gud!
Ropar i sin glädje och sin smärta:
O min Herre och min Gud!

Skänk ock mig, o Jesus, denna lycka,
Som fördriver otrons mörka kval.
Korsets bild i hjärtat värdes trycka
Till besegling av mitt nådeval.
Hulde herde, tänk därpå att fåren,
Samlade vid evangelii ljud,
Känna blott av rösten och av såren
Dig, sin Herre och sin Gud!
Känna blott av rösten och av såren
Dig, sin Herre och sin Gud!

kram

#8 - - Jag tittade in igen för att se om det blivit någon förbättring. :

Jag tittade in igen för att se hur läget är.
Jag skulle så gärna vilja att det är bättre idag.
Nu vet jag inte hur ni har det.
Men jag tänker på er.

#9 - - Jag tittade in igen för att se om det blivit någon förbättring. :

Jag tittade in igen för att se hur läget är.
Jag skulle så gärna vilja att det är bättre idag.
Nu vet jag inte hur ni har det.
Men jag tänker på er.

#10 - - ingamaj NOGERSUND:

hoppas det blir bättre o vi ber o tänker på er

#11 - - Kaela:

Nu har jag "läst ifatt" Kristina!
Under tårar.
Jag ber för dig varje dag!
Och jag önskar att du ska känna att det finns många som bär dig i tankar och böner.
Kram!
Michaela

Till top