ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Utstå regnet för regnbågens skull

Allmänt Permalink6
Dagens blogginlägg består av två delar. Dels en kort del vi skrev för två dagar sedan där jag lät mamma diktera, på samma sätt som vi gjorde förr, men hon hakade lätt upp sig och orkade inte så länge. Dels en längre del där jag försöker beskriva hur läget är just nu.
 
25e januari 2016
 
Vi har fått god mat denna helg, bland annat korvstragonof och semlor (fast inte tillsammans). Jag tror att jag har denna helg ätit 17 semlor, det känns nästan så. Alla möjliga har kommit med semlor till mig så jag är alldeles mätt och belåten. Idag har jag målat litegrann och fortsatt på en målning jag började med häromdagen. 
 
 
Här är en annan tavla jag målat som vi tycker är väldigt fin, den hänger i ena fönstret på mitt rum på axlagården. "Min hjälp kommer från Herren som har gjort himmel och jord".
 
 
 
27e januari 2016
Mammas nya sömnmedicin har verkligen hjälpt henne. Nu har hon flera nätter sovit en hel natts sömn i sträck, ja 8-9 timmar vissa nätter. Åh vad glada vi blir för det! Pappa berättar också att han på kvällarna brukar höra mamma be hela tiden innan hon somnar. Så Gud finns alltid med i bilden. Vi är jätteglada att hon inte tappat tron mitt i allt detta svåra, tron finns där hela tiden.
 
Samtidigt har mamma börjat få väldigt mycket humörsvängningar senaste dagarna. Det som hon blir upprörd över är när hon tror att vi lurar henne eller när hon tror att vi inte bryr oss om henne. Två hela dagar fick hon för sig att vi glömt bort hennes födelsedag och var övertygad om att vi därför inte brydde oss om henne. Det var riktigt jobbigt att se och höra. Vi försökte förklara hela tiden att hennes födelsedag är 2-3 veckor bort och flera gånger fick vi kontakt med henne och hon förstod vad vi menade. Men sedan en timme senare så glömde hon bort vad som sagts och var återigen arg, ledsen och besviken på oss. Vi gjorde alla möjliga försök; berätta på olika sätt, visa dagarna i en kalender osv. Till slut när poletten helt fallit ner så trodde hon att vi lurat henne att hennes födelsedag varit den dagen. Vi tar dock inte åt oss när hon blir så där ilsken, vi vet ju att det inte är hennes fel och att detta inte är en del av henne.
 
Andra gånger blir hon upprörd för att hon tror att vi aldrig är där. Vi är dock där så mycket vi bara kan. Jag är där i princip varje dag beroende på hur jag går i skolan och pappa är där 3-4 gånger om dagen och sover hos mamma 4 gånger per vecka. Ändå var hon jättebesviken på honom för någon dag sedan då hon helt glömt bort att han varit där och trodde att han undvikit henne; ja helt enkelt trodde hon att han inte brydde sig om henne. Det värsta med hela situationen är att alla tankarna som hon inte kan släppa gör att hon blir så uppe i varv och så stressad, ja nästan så att vi tror att hon ska få hjärtinfarkt eller liknande. Vi skrev i måndags på facebook att vi alla behövde be för mamma på grund av hennes humörsvängningar. Tack för att ni gjorde det och hörde av er! Det har väl blivit lite bättre men då och då faller hon in de här tankarna.
 
Det är tur att dessa förvirringar släpper efter ett tag. Tiden det tar för förvirringarna/humörsänkningarna att försvinna varierar från några minuter, till några timmar, till flera dagar. Då ber hon om förlåtelse, när hon insett vad hon gjort eller sagt. Det känns jätteskönt att hon gör det för då får vi ju verkligen bekräftelse att hon egentligen inte menar dessa saker. Hennes stunder av klarhet mitt i allt detta svåra känns precis som dagens tanke, som ni kan läsa nedan.
 
Det jobbiga är att vi inte vet vad dessa nya humörsvängningar beror på, kan det vara den nya sömnmedicinen? Metastaserna? Kanske en blandning av båda? Hon har ju fått den nya sömnmedicinen i en vecka nu, lika länge som hon haft dessa humörsvängningar - så det är ju svårt att inte försöka se samband där emellan. 
 
Tack för era tankar och böner! 
Vi skriver om det händer något. 
 
Dagens tanke
För att få uppleva regnbågens vackra färger
måste man utstå regnet.
 
 
 
 
 
#1 - - Stina Rudh:

Det gör lika ont i ens hjärta fast det är sjukdomen som talar! Styrka till er! ❤️

#2 - - Michaela:

Jag förstår hur svårt ni har det - och hur svårt Kristina har det.
Omsluter er i förbön.
Ber om ljus när stunderna är som mörkast och kraft när orken sviktar.
Nej, vår tro tappar vi aldrig.
den är nedlagd i oss och har vuxit in i oss.

Tack för dessa uppdateringar.
De betyder mycket!
Michaela

#3 - - Sonia:

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men vet att ni alla är inneslutna i en bönering. Önskar att ni ska få känna det ! kram

#4 - - Annika:

Hej. Jag ska be för att hon kommer att kunna släppa dessa tankar som är fel. Jag tror att det kan vara en biverkan av sömn medicinen . Jag tycker att ni är helt fantastiska som orkar. Vad skönt att hon har en familj som stöttar och är med henne. Gud välsigne er.

#5 - - Tolmia:

Så skönt att få en uppdatering även om den innehåller både jobbigt och bra.
Roligt att Kristina målar.
Det blir vackert.
Så klart Kristina har sin tro kvar.
Den tappar man inte så lätt.
Och Gud är så tålig. Får han sig en utskällning eller liknande överger han ändå inte.
Han är ju Gud och vet allt.
Ber för er.

#6 - - Michaela:

Det är med en djupt känd sorg jag läste inlägget på Facebook om att Kristina lämnat er - den familj hon älskade så innerligt.
Men kom ihåg att hennes förböner följer er - även fast hennes röst har tystnat.
Jag visste inte att någon jag aldrig mött kunde bli så viktig för mig - kliva in i mitt hjärta som Kristina gjort.
Jag ber att ni ska hitta lisa i sorgen.
Kram till er alla tre.
Michaela

Till top