ruach

Ruach är hebreiska och betyder både ande och vind och det är vårt varumärke på våra smycken. Vinden blåser vart den vill och du hör dess sus. Vi vill att våra smycken ska vara som en livgivande vind och jag ber för dem när jag gör dem och hoppas att det ska följa välsignelser med när man bär dem. Numera handlar min blogg mest om hur det är att leva med och överleva bröstcancer, lungcancer och hjärncancer.

Världens tyngd på natten

Allmänt Permalink8
Torsdag den 21 januari 2016


Livet vänder fram och tillbaka.
 
I måndags beslutades det av mammas läkare att mamma ska få en ny nattmedicin eftersom hon sovit så dåligt senaste veckorna. Så på tisdag kväll fick mamma en ny spruta för natten vid sjutiden, men hon somnade inte. Hon somnade inte ens av fyra sprutor till, som hon fick vid olika tidpunkter resten av natten. Klockan sju på morgonen somnade hon äntligen men sov bara till klockan 8. Efter att ha varit vaken till halv tio somnade hon igen och sov då till klockan halv ett. Så allt som allt sov mamma bara 3 timmar från klockan 19.00 på kvällen tilll klockan halv 1 dagen efter. Doktorn sade dagen efter att mamma troligtvis blivit resistent (tolerant) mot sömnmedicinen så därför provade de en annan variant natten mellan onsdag och torsdag. Hon fick två nya sprutor klockan halv tio igårkväll och sov därefter hela natten. Tack gode gud.
 
Det är hemskt att mamma ibland inte kan sova och ligger där i sjukhussängen på natten och grubblar över livet. Hon kan fundera på precis vad som helst och det spelar ingen roll vad det är; det som har satt sig på huvudet är det viktigaste i hela världen just då. Det kan vara en present som någon ska få, vad vi ska äta dagen efter, när vi ska hem till huset nästa gång eller  bara om jag (sonen) har en matlåda till universitetet. Det är fint av mamma att tänka på dessa saker, det är bara tråkigt att det sätter sig på huvudet på det sättet som de gör för då får hon ingen ro. Hela världens tyngd ska inte behöva ligga på hennes axlar när hon ligger där sjuk i sin säng på axlagården.
 
Det har ännu inte tagits något beslut gällande mammas assistenter på axlagården. Mammas assistentbolag har haft sammanträde här på axlagården där alla assistenterna närvarade plus en sjuksköterska. Vi diskuterade mammas situation gällande assistentfrågan, men fastän mamma blivit sämre så har inte kommunen hört av sig och tagit något beslut. Fortsätt gärna be över det här.
 
Dagens tanke
Varje dag är kanske inte så bra, men det finns något bra i varje dag.
 
 
 
 
#1 - - Signhild Skrivmoster:

Hemskt att ligga vaken om natten och sen inte kunna sova på dagen heller ... ja man löser alla världsproblem och man oroar sig för allt möjligt i onödan. Så är det. Hoppas att kommunen vaknar till liv och förstår hur viktig denna fråga om assistenter är för dig Kristina och de dina också, som vill ditt bästa.

Idag har vi här i söder fått kallt igen. -19 gr ikväll men betydligt kallare i norr har vi hört. Hoppas du får sova i fortsättningen och kan få lite ro från alla tankar. Jag tänker i alla fall på dig och önskar dig allt gott. Varm kram till dig och de dina. <3

#2 - - Stina Rudh:

På natten ska allt redas ut men det är oxå små saker växer till stora saker! Om människan ska kunna läka så måste hon sova. All hjälp för att få sova och ta del av sömnens helande kraft hoppas jag att du får Kristina.

#3 - - Tolmia:

Men inte ska väl Kristina behöva oroa sig så för allt och alla.
Fast när man inte kan sova är det just så det blir.
Även små saker blir jättestora.
Fast det där med assistenter är ju en värre fråga.
Kommunen borde ge besked genast så ni slapp oroa er för det. Och självklart behöver hon sina assistenter.
Hoppas det ordnar sig med sömnen.
Kramar

#4 - - Sonia:

Ber,ber,ber...styrkekramar till hela familjen !

#5 - - Anonym:

Kära Kristina! Hoppas nu att man funnit en nattmedicin så att du får sova många timmar i sträck varje natt. Att inte få sova är ju gräsligt! Du finns ständigt i mina tankar och böner! Jag provar ringa i morgon! Varm kram fr Maud.

#6 - - Michaela:

Så skönt att höra att de till slut lyckades hjälpa Kristina till en hel natts sömn.
Att inte få sova är ju tortyr.
Ber för att kommunen ska vara välvillig och snabba på lite.
Men det är inte olikt andra kommuner att sega i de frågor som är livsviktiga för den/dem de berör.
Omsluter er alla med varma tankar och förböner.

#7 - - Sanna:

Vi är som lammet som inte orkar gå och Jesus lägger oss över sina axlar för att bära oss.
När orken tryter och bördorna känns överväldigande är han där och bär oss och det som tynger oss också.
Jag ber att du Kristina ska känna det och att hela familjen få känna avlastning mitt i allt.

Håll fast vid det Gud har gett dig/er!
Jag bara känner att jag ska uppmuntra till det.

Kram

#8 - - Elisabeth Tornell (fd Bergqvist ):

Ber för er och känner med er i svåra kamper och glädjestunder. "Bara i Dig har min själ sin ro, bara i Dig min Gud." "På Dig min Gud förtröstar jag, när oro skymmer min morgondag, för jag vet Du är trofast emot mig. Du är min framtids säkra grund, Du som står fast vid Ditt förbund. Min klippa är Du, allsmäktig Gud, jag ärar Dig."

Till top